A vizsgált országok kereskedelmében domináló nemzetközi vállalatok éles versenye oda vezet, hogy ismert márkájú árucikkeket gyakran kínálnak árengedményes akciókban - állapítja meg Peter Damisch, a Fessel-GfK igazgatója. - Ugyanakkor egyre növekszik a kapható márkatermékek száma, és az árverseny is mind élesebb.
Peter Damisch szerint Magyarországon a napi fogyasztási cikkek árait az egyes termékkategóriákon belül egyre jobban befolyásolják a vezető márkák, illetve a vezető boltláncok. A fogyasztás várható fejlődését a keresleten kívül nemcsak a vásárlóerő befolyásolja, hanem a kínálat sokszínűsége mind az alsó, a középső és a prémium szegmensben.
A GfK Hungária felmérése szerint Magyarországon átlagosan mindössze 1 százalékkal nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk 2004 május-júliusi átlagára az idei január-áprilisihoz képest. Például csökkent a tej, joghurt és száraztészta átlagos fogyasztói ára 8, 3, illetve 1 százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. Emelkedett egyebek közt a bor átlagára, 4 százalékkal.
A kereskedelem fejlődéséről Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója hangsúlyozta, hogy egyre inkább teret nyernek a boltláncok. Idén az első hat hónap során 73 százalékos piaci részesedést értek el, a tavalyi 69 vagy azt megelőző 63 százalék után.
Ebben az évben a januártól júniusig tartó időszakban a háztartások 1057 milliárd forintért vásároltak élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot. Az összeg 7 százalékkal haladja meg az előző év első hat hónapi forgalmát.
Néhány gyakran vásárolt élelmiszer átlagárának összehasonlítása négy új EU-tagországban. 2004. május és augusztus, illetve 2003. május és augusztus között. Euró/kiló vagy euró/liter.
Ország | Kávé | Kávé | Margarin | Margarin | Gyümölcs-lé | Gyümölcs-lé |
2003. V-VIII. | 2004. V-VIII. | 2003. V.-VIII. | 2004. V.-VIII. | 2003. V.-VIII. | 2004. V.-VIII. | |
Magyar-ország | 4,46 | 4,21 | 1,20 | 1,22 | 0,48 | 0,50 |
Cseh-ország | 5,60 | 5,50 | 1,65 | 1,62 | 0,46 | 0,47 |
Lengyel-ország | 3,42 | 3,57 | 0,98 | 1,02 | 0,39 | 0,41 |
Szlovákia | 5,88 | 5,78 | 1,40 | 1,43 | 0,44 | 0,38 |
Forrás: Fessel-GfK Piackutató Intézet
Mosópor és sampon átlagárának összehasonlítása négy új EU-tagországban. 2004. május-augusztus és 2003. május-augusztus között. Euró/kiló vagy euró/liter.
Ország | Mosópor | Mosópor | Sampon | Sampon |
2003. V.-VIII. | 2004. V.-VIII. | 2003. V.-VIII. | 2004. V.-VIII. | |
Magyarország | 1,14 | 1,07 | 3,67 | 3,69 |
Csehország | 1,37 | 1,29 | 3,92 | 3,92 |
Lengyelország | 1,22 | 1,18 | 3,78 | 3,88 |
Szlovákia | 1,30 | 1,20 | 3,98 | 3,82 |
Forrás: Fessel-GfK Piackutató Intézet