Nyolc útépítő cégnek kell jelentős összegű bírságot fizetnie kartell-megállapodás miatt a GVH döntése értelmében. A Fővárosi Önkormányzat által 2001-2002-ben kiírt, mintegy 5,8 milliárd forint értékű, 19 út- és műtárgy felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárással kapcsolatban a legnagyobb összegű bírság megfizetése a Strabag Rt.-t - 182,6 millió forint - és a Hídépítő Rt.-t - 182,5 millió forint - terheli.
A Betonút Rt.-re 68 millió forint, az Egút Rt.-re 74,7 millió, az Alterra Kft-re 7,2 millió, a Mota Rt.-re 29,5 millió, a Mélyépítő Rt.-re 32,4 millió, míg a Swietelsky Rt.-re 17 millió forint bírságot rótt ki a versenyhivatal.
A GVH versenytanácsának döntése szerint a bírságok összegét a cégek 30 napon belül kötelesek befizetni, de az ítélet ellen szintén 30 napon belül fellebbezéssel élhetnek.
A nyolc cég rendszeresen találkozót tartott, amiről az egyik fél által készített feljegyzés is tanúskodik - indokolta döntését a GVH. A versenytanács az előzetes vizsgálati adatokból bizonyítottnak látta az elmarasztalt cégek széleskörű kartell magatartását.
A versenytanácsi döntés kiemeli, hogy a cégek vagy piacfelosztásra használták fel a közbeszerzési pályázatokat, vagy fordítva, a tendereknek volt piacfelosztó tartalma. A cégek jogi képviselői szerint azonban versenytanács nem rendelkezett közvetlen bizonyítékokkal az összejátszásra, hanem csak közvetett bizonyítékok és "szubjektív logika" alapján következtetett a hatóság a kartell magatartásra.
A bírság megállapítása úgy történt, hogy a versenytanács a Fővárosi Önkormányzat által 2001-2002-ben kiírt nyertes közbeszerzési pályázatainak nettó értékét osztotta fel a kartellben résztvevő cégek között, az előző teljes üzleti év árbevételét is figyelembe véve.
A GVH hivatalból indított versenyfelügyeleti eljárást 2004. márciusában, összesen 11 útépítő társaság ellen, 22 fővárosi út- és felüljáró rekonstrukciójával összefüggésben. A 11 vizsgálat alá vont cég közül a versenytanács a Hídtechnika, a Betonplasztika, illetve a Vegyépszer esetében nem látta bizonyítottnak az összejátszást, ezért e három társaságot nem marasztalta el. Ezzel összefüggésben a vizsgált 22 felújítás közül az Attila út, a Rákóczi út felújítását és az Erzsébet híd korrózióvédelmi munkáit is törölték az elmarasztalt beruházások közül.