Az egységes feketelista lehetőset teremt arra, hogy a nem biztonságosnak tekintett légitársaságokat az unió egész területéről kitiltsák. Jelenleg az EU-tagállamok valamelyikéből kitiltott légitársaság még működhet egy másik tagországban.
Az EU-tagországai várhatóan december 5-én hagyják jóvá a feketelistát, amely a jövő év elején léphet életbe. A parlament egy nappal azután szavazott, hogy az Európai Bizottság javasolta, hogy kapjon az EU légiforgalmi biztonsági ügynöksége kiterjedtebb jogkört az európai kontinensen üzemelő uniós, illetve unión kívüli légitársaságok működési szabályainak rögzítésében.
Az ügynökség a jövőben szabályozni fogja a repülőgépek ellenőrzését, a repülések előtti előkészületeket, a rendkívüli helyzetekre vonatkozó terveket, a pilóták működési engedélyét mind a 25 EU-tagországban. A kölni székhelyű ügynökség felülvizsgálja az Európában üzemelő, de nem európai légitársaságok biztonsági ellenőrzését is.
A bizottság javasolta, hogy a hiányos biztonságú légitársaságok tagországonkénti listáját egységesítsék EU-szintű listává. A parlamenti törvényhozók arra kérték fel a bizottságot, hogy dolgozza ki az egységes ellenőrzési kritériumokat, amelyek alapján a tagországok eldönthetik, mely légitársaságok kerüljenek fel az EU tiltólistára.
A képviselők azt is felvetették, hogy a repülőjegyek árusítóinak fel kell hívnia az utasok figyelmét a feketelistára az árusítóhelyeken, illetve web-oldalaikon is. Az új szabályok értelmében az utasoknak jogában áll kártérítésre, ha egy feketelistán szereplő gépen utaztatták őket, illetve, ha a jegy megvásárlása után egy feketelistán szereplő légitársaságra cserélték ki a helyüket.