A leginkább a Postabank-fúzió hatásairól szóló 2004 után, tavaly igen gyors bővülést produkált az Erste Bank Hungary Rt., így teljesítménye mindkét évben jelentősen meghaladta az előzetesen elvártat - nyilatkozta Kisbenedek Péter elnök-vezérigazgató. A hitelintézettől 2004-re nullszaldó körüli eredményt vártak, ám már akkor is több milliárd forintos adózott profitot és 10 százalék feletti tőkearányos nyereséget (ROE) produkált. A múlt évre vonatkozóan ugyanakkor már 15 százalék feletti ROE eléréséről szólt a terv, ezt szintén jelentős mértékben sikerült túlszárnyalni: már az első három negyedévben 13,7 milliárdos profitot termelt a bank, ez 25 százalékos - nemzetközi mércével mérve is figyelemre méltó - tőkearányos nyereséget jelent.
A Postabank-integráción - fejtette ki Kisbenedek Péter - a lehető leggyorsabban túl akart lenni a hitelintézet, ezért 2004-re - amikorra a feladatok többsége koncentrálódott - csak a piaci részesedések tartása lehetett reálisnak tűnő cél. Ebből következően 2005-nek viszont már a gyors növekedés időszakának kellett lennie: ez a törekvés is maradéktalanul érvényesült, hiszen az Erste Bank piaci súlya - főleg a második fél évtől - mind a lakossági, mind a vállalati területen érezhető növekedésnek indult. A konkrét számokra vonatkozóan: októberben az Erste a lakáshiteleknél 19 százalékot hozott el a teljes bankszektor által produkált nettó növekedésből, a fogyasztási hiteleknél 21, a szabad felhasználású jelzáloghiteleknél pedig 38 százalékot volt ez az arány. Megfordult a trend a betéteknél is, mind a lakossági, mind a vállalati oldalon.
Bár a Magyar Postával folytatott együttműködést - mutatott rá az elnök-vezérigazgató - sokan kétséggel fogadták, az beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Emlékeztetett: már 250 postahivatalban van kinn a komplett banki informatikai rendszer, és 2006 első felére már 320 egységet elérnek. A postai jelenlét az értékesítési adatokon is komoly mértékben meglátszik: a postákon forgalmazott befektetési alapok mennyisége már a tízmilliárd forintot is elérte, és nagyon keresett a Posta Személyi Kölcsön néven futó konstrukció is.
Az Origo Klikkbank indulásával - jelentette ki Kisbenedek Péter - megvalósult a három brandes stratégia: a fiókok, az internet és a Magyar Posta hálózata egyaránt támogatja az értékesítést. A több értékesítési csatorna képes kiváltani a fiókhálózat fejlesztéséből adódó költségproblémákat is, hiszen például a postákon keresztül, a bank kisebb településekre is eljuthat anélkül, hogy ott drága beruházásokat kellene végrehajtania. Ezzel együtt a bank nyit újabb fiókokat, ám ebből a szempontból elsősorban a nagyobb városok lehetnek érintettek.
A lakossági üzletágban, az elnök-vezérigazgató szerint az ingatlanalapú hitelezés jelentheti a húzóerőt a közeljövőben. Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a szeptemberben indult hitelkártya is, amelyből az első négy hónapban 14-15 ezret sikerült eladni. (Az értékesítés felfutásában jelentős szerepe volt a direkt marketingnek: a 70-80 ezer kiküldött levél nyomán 10,5 százalékos szerződéskötési arányt regisztráltak.) Betéti oldalon egyrészt a strukturált betétek, másrészt a befektetési alapokhoz kötött konstrukciók kerülhetnek előtérbe.
Ami 2006 kilátásait illeti: nem számít arra, hogy komoly viszszaesés következne be a banki piacon, nincsenek krízishelyzetre utaló jelek. A több irányból érkező pesszimista nyilatkozatok ellenére 2005-ben 25 százalékkal bővült a lakossági hitelek piaca, és számításaik szerint 2006 is legalább húsz százalék körüli növekedést hozhat.