Talán maguk az üzemeltetők lepődtek meg legjobban azon, hogy a négy legnagyobb cég együttes forgalma év végére elérte az egymilliárd forintot. A vezetők közül ketten, a Bookline és az Alexandra 2004-hez képest, egyenesen árbevételük megduplázódásáról számoltak be - olvasható a Világgazdaságban.
Az igazi robbanás azonban idén várható, hiszen csak a Bookline 1,5 milliárdos forgalommal tervez, a tavalyi 600 millió forintot jóval túlszárnyalva. A hirtelen megugrás oka a szélessávú internetelérés elterjedése, illetve az, hogy a felhasználók száma most érte el a kritikus tömeget - magyarázta a helyzetet Dallos István, az Alexandra könyvesbolthálózatot üzemeltető Pécsi Direkt Kft. informatikai vezetője.
Az internetes könyvkereskedők leggyakrabban 5-10, de akár 20 százalékos kedvezményt is adnak a bolti árhoz képest, így nem véletlen növekvő népszerűségük. A vásárlók pedig néhány kattintással ellenőrizhetik, hol kapják a legkedvezőbb árat.
Márffy György, a Bookline.hu Rt. elnöke szerint már kialakult az a stabil vásárlói réteg, amely nem fél az internetes megrendelésektől. A visszatérők elégedett fogyasztóként egyre növekvő vásárlási kedvvel látogatják az ilyen oldalakat. Az igazgató szerint jelenleg ötezer forint körüli az az összeg, amelyet a vásárlók nyugodt szívvel adnak ki virtuálisan, ez pedig egy-két könyv megvásárlását jelenti.
A Fókusz és Alexandra könyváruházak online üzletében viszont már sikerült a vásárlások nagy részénél 10 ezer forint fölé tornázni az egyszerre elköltött összeget azzal, hogy így a megrendelők ingyen, 24 órán belül történő szállítással jutnak hozzá köteteikhez. A Bookline viszont egy napon belül szállítja egyes sikerköteteit, Budapesten belül pedig mindenki pluszdíjazás nélkül jut hozzá könyveihez.
Az egyes virtuális könyvesboltok egyaránt 100 ezer körüli regisztrált felhasználói létszámokról beszélnek, ám egy-egy vásárló általában több portált is használ. A Bookline.hu Rt. elnöke például arról számolt be, hogy a 120 ezer regisztrált felhasználójuk mellett - alighanem nagyrészt az árak összevetésére - további 80 ezer fő keresi fel rendszeresen oldalaikat, így naponta 20-25 ezer egyedi látogatást regisztrálnak.
A gyors fejlődés miatt a cégek folyamatos fejlesztésre kényszerülnek, hiszen a látszólag rendkívül olcsón működtethető üzleti modell bizonyos szint után már komoly logisztikai és informatikai beruházásokat igényel. Ezt magyarázza, hogy a négy legnagyobb online kereskedő közül három Magyarország vezető könyves hálózatainak szárnyai alatt tevékenykedik: az Alexandra és a Libri az azonos nevű, a Fókusz Online pedig a Líra és Lant Rt. hálózat tagja.
Mivel a nagyok számára a logisztikai háttér jórészt eleve adott, a cégek elsősorban a honlapok szolgáltatásainak fejlesztésében versenyeznek. Ezzel egybecseng, hogy Papp Miklós, a Fókusz Online irányításáért felelős igazgató elmondta: az online megjelenés tartalmi vonatkozásait fejlesztik, illetve közösségépítésbe kezdenének. Az újdonságokat kereső Alexandra honlapja az idén teljes egészében megújulhat, s ezzel egy időben számos új szolgáltatás válik elérhetővé, például az Amazon könyváruház mintájára várhatóan itt is lehetőség lesz belelapozni a kötetekbe.
Az eredetileg antikvár kötetek eladójaként piacra lépő Bookline független a hagyományos kiskereskedelmi hálózatoktól. Alighanem ennek tudható be, hogy a ma már forgalma oroszlánrészét szintén új kiadványok eladásával megtermelő cég versenytársaival szemben az informatikai háttér kevésbé látványos fejlesztésére áldoz inkább, mert szerintük ez szolgálhatja leginkább a vásárlók kényelmét.