A vorarlbergi fővárosban rendezett kétnapos tanácskozásra - amelyen Magyarországot Horváth Zsolt Csaba, a Gazdasági és Közlekedési minisztérium államtitkár-helyettese képviseli - mindenek előtt a közlekedésbiztonság kérdéseinek a megtárgyalására hívta össze a 25-ök szakminisztereit az EU soros elnöki tisztét betöltő Ausztria kormánya.
Gorbach kifejtette, hogy az EU-országok szaktárcái még egyeztetnek arról, hogy az egységes jogosítvány bevezetéséről dönteni tudnak-e már a március 27-én megrendezésre kerülő, legközelebbi értekezletükön, ám bizonyos - fűzte hozzá -, hogy arra a legkésőbb júniusban sor fog kerülni.
Az sem döntötték el, hogy mikortól vezetik be az egyes országok a bankkártyához hasonlító, új jogosítványt, és azt sem, hogy az eddigi jogosítványok meddig maradnak érvényben. Az osztrák tömegtájékoztatás emlékeztetett arra, hogy jelenleg 100 féle jogosítvány van érvényben az EU országaiban. (Ausztria éppen március 1-jétől indította el a bankkártyához hasonlító jogosítvány bevezetését.)
Gorbach hangsúlyozta, hogy a soros osztrák EU-elnökség támogatja azokat az ajánlásokat, amelyeket az unió közlekedési bizottsága fog előterjeszteni a sebesség-korlátozások meghatározására az unió területén. (Jacques Barrot, az EU bizottságának közlekedési felelőse a múlt héten jelentette be egy ilyen ajánlásgyűjtemény elkészítését, amellyel az egyes tagországoknak nyújtanak segítséget az érvényesítendő sebesség-korlátozások megszabásához.)
Az osztrák miniszter megerősítette, továbbra is kiáll azon terve mellett, hogy részlegesen 160 kilométerre emeljék a maximális óránkénti sebességet az osztrák autópályákon. Tájékoztatást adott arról, hogy minisztériumának az adatai szerint jelenleg az osztrák autósok 40 százaléka nem tartja be a sebességkorlátozást a gyorsforgalmi utakon és az autópályákon. Hozzáfűzte azonban, hogy meghatározott körülmények - jegesedés, sűrű forgalom, baleset, stb. - között hasznosnak tartja a sztrádákon a 80 km/óra maximális sebesség érvényesítését is.
Gorbach felhívta a figyelmet arra, hogy az egységesülő európai közúti közlekedési rendszerben egyelőre problémát jelent a külföldiekre kiszabott bírságok behajtása. Emlékeztetett arra, hogy a korábbi döntéseknek megfelelően, 2007-től a 70 eurónál (kb. 17 500 forint) nagyobb összegű bírságokat be fogják hajtani az EU határai között.
Hozzáfűzte azonban, hogy Németországban például a hatóságok csak olyan fényképet fogadnak el, amelyen a gyorshajtó jármű és vezetője szemből látható, Ausztriában pedig a traffipaxok "hátulról" fényképeznek. Gorbach szerint az ügyben az unió igazságügyi minisztereinek kell majd dönteniük.
A miniszter felhívta a figyelmet arra, hogy évente 1,2 millióan halnak meg közlekedési balesetekben szerte a világon, az Európai Unió területén pedig tavaly, mintegy 40 ezer halálos áldozata volt a közlekedési baleseteknek, míg Ausztriában 764-en, az 1988-as 1620 halálos áldozattal szemben.
A miniszter szerint a különféle közlekedés-biztonsági kampányoknak és reklámoknak is szerepük volt a fokozatos csökkenésben. Célként fogalmazta meg, hogy ezentúl évente, legalább egy uniós közlekedés-biztonsági kampányfilmet mutassanak be a tagországokban