A Gazprom azt tervezi, hogy az orosz Arhipo-Oszipovkát a török Samsunnal összekötő, fekete-tengeri Kék Áramlat (Blue Stream) vezetéket kettőzzék meg, évi 32 milliárd köbméterre növelve a kapacitását. Törökországból a Gazprom - török partnerével, a Botasszal - meg akarja hosszabbítani a vezetéket: egyrészt (Ceyhanon át) Izrael felé, másrészt Görögországon át (a Botas és a görög Depa révén) Dél-Európába, pontosabban Itáliába, illetve a Balkánon át Közép-Európába, így Magyarországra is, ahogyan Vlagyimir Putyin orosz elnök kedden Budapesten jelezte.
Ha a Gazprom meg tudja hosszabbítani a vezetéket a Balkánig, akkor jócskán függetlenítheti magát Ukrajnától (vagyis a rajta keresztül Közép-Európába irányuló tranzittól), mondta Dmitrij Lukasov, az Aton tőzsdeügynökség elemzője a Vedomosztyinak. A másik lehetőség az észak-európai gázvezeték, amelynek építését decemberben már hivatalosan beindította a Gazprom, a BASF és az E.ON építettő konzorciuma.
Az elemző megjegyezte: a balkáni tervezettel az orosz gázmonopólium egyszersmind megőrizheti ellenőrzését a Közép-Európába irányuló közép-ázsiai gáz felett. Ez a vezeték ugyanis konkurálhat a Nabucco tervvel, amely török gáz szállítását célozza Bulgárián, Románián és Magyarországon át Ausztriába, mutatott rá Lukasov, jelezve: a Nabuccót a Botas a magyar Mollal, a bolgár Bulgargazzal és a román Transgazzal akarja megépíteni.
A Gazprom számos európai konkurense lát tranzitországot Törökországban, de az összes tervezetet nem lehet egyszerre megvalósítani, tette hozzá Lukasov. A Gazprom egyik vezetője viszont azt mondta a Vedomosztyinak, hogy a balkáni terv nem fog versenyezni a Nabuccóval, mert a két tervezet egyesíthető.