A fogyasztókat is érinti az élelmiszerekre vonatkozó 15 százalékos áfa 5 százalékos emelése, amelyet az új kormány tervei között emlegetnek. A sütőiparban gazdálkodókat azonban alapvetően nem ez, hanem az üzemanyag és a liszt ára befolyásolja - mondta Ilonka Boldizsár, a Magyar Pékszövetség elnöke. Ilonka fő negatívumként az üzemanyag és a liszt árának emelkedését említette. A multinacionális üzletláncok vélhetően alacsonyan tartják majd az áraikat, a jobb minőséget előállító magánvállalkozók azonban várhatóan megpróbálnak egyeztetni a kereskedőkkel arról, hogy áraikban milyen mértékben lehet a költségeiket érvényesíteni.
A pékeknek apró lépésekkel, de sikerült a korábbiakban is némi emelkedést elérniük az átadási árban. Az Alföldön és a Dunántúlon idén március körül néhány forintos áremelés már történt, a további alapanyag-drágulás azonban további emelést indokol. A kenyérnél várhatóan kilogrammonkénti 8 forintos, a zsömlénél és a kiflinél egy-egy forintos áremelkedés vált szükségessé - tette hozzá Ilonka Boldizsár.
Az energiaárak mellett a szolgáltatási költségek növekedését húzta alá Remény Ervin, a főként belföldi piacra dolgozó húsipari vállalkozásokat tömörítő Vállalkozó Húsiparosok és Húskereskedők Szövetsége (Húscéh) ügyvezető alelnöke. Remény Ervin szerint alapanyagból hiány van Magyarországon, tehát nem várható árának csökkenése, sőt áruk valószínűleg idén is meghaladja majd az európai átlagot. Az üzemanyag, a gáz és az áram drágulásával indokolta az áremelési szándékot a húsiparban Fazekas József, a Húscéh elnöke. Fazekas József szerint a költségnövekedés miatt 8 százalékos áremelés lenne indokolt.
Kiss Pál István, a Friesland Hungária Rt. elnök-vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy a költségek a tejiparban is növekedtek, áremelés azonban nem történt az importnyomás és a kereskedelem ellenállása miatt. A cégvezető szerint a legaggasztóbb az üzemanyag árának emelkedése. A benzinár emelkedése következtében a logisztikai költségek úgy elszabadultak, hogy a tejtermékek kijuttatása a boltokba már csaknem annyiba kerül, mint a feldolgozás. Az iparágban a logisztikai költség már 10-15 százaléka az összes költségnek, korábban ez 2-3 százalékkal alacsonyabb volt.
Az ágazatban most éppen sok a többlettej. A zöldtakarmány miatt több tejet adnak a tehenek, mint a téli időszakban, ezért a tejipari cégeknek ma nem könnyű árat emelniük. A forint árfolyamváltozása azonban előbb-utóbb nemcsak az üzemanyagárakba, hanem egyéb költségekbe, például a csomagolóanyagok árába is begyűrűzik. A jelenlegi 260-265 forintos euróárfolyam mindenesetre 8 százalékkal magasabb, mint amihez az elmúlt másfél év során hozzászokott a gazdaság. A szakember 3-4 százalékos áremelést elkerülhetetlennek tart, de nyitva hagyta a kérdést, hogy ezt az említett bő termelés mellett májusban meg tudják-e lépni a cégek.