Egy másik állami szereplő miatt már korábban is az egyszereplős helyzetet kifejező 10 000 pont alatt volt Magyarországon a vasúti áruszállítás piaci koncentrációját jelző mutató, 2004 végén például 8296 ponton állt. A piacon megjelenő további versenytársak miatt a múlt év során 197 ponttal csökkent az index, a versenyfeltételek javulásával idén az első félévben 692 pontos volt a csökkenés - mutatott rá az elnök.
Az idei év elejétől hatályos liberalizáció hatására az áruszállítással foglalkozó vasúti társaságok egyesített teljesítménye 18,16 százalékkal múlta felül azt a szintet, amelyet az európai uniós csatlakozás időpontjában a két állami társaság elért.
Az elnök szólt arról, hogy az európai uniós csatlakozáskor még nem alakultak ki a piaci szabályozás és a felügyelet intézményei, a nagyobb állami vasúttársaság visszaélt helyzetével. A Gazdasági Versenyhivatal ezért jelentős büntetést rótt ki a MÁV Zrt.-re.
A kormány közelmúltban hozott döntésének megfelelően a hivatal megkezdte a magyarországi pályahálózat-hozzáférési díjak felülvizsgálatát. Első számításaik szerint a magyarországi pályadíjak a regionális vasúti versenyben megállják a helyüket, de a közúti fuvarozással összehasonlítva aránytalanul magasak. A hivatal szerint a határforgalomhoz és az állomási szolgáltatásokhoz számított díjtételek alapján a regionális versenyképesség is megkérdőjelezhető. Az indokolatlan költségek felkutatása, a díjak csökkentése, a díjrendszer egyszerűsítése fontos feladata a hivatalnak.
Az elnök elmondta: a pályahasználati költségek 80 százalékát fedezik azok a díjak, amelyeket a hét áruszállítással és az egy személyszállítással foglalkozó társaság ad össze. A költségek többi részét állami támogatásból fedezik. A költségek tényleges összegére a hivatalnak nem állnak rendelkezésére pontos adatok.
Az elnök elmondta azt is, hogy a szállítási piacon a vasút részaránya 2004. második negyedévében 25,51 százalék volt, 2005 hasonló időszakában 23,94 százalék, idén a második negyedévben pedig 23,56 százalék.
A személyszállításban a múlt év második negyedévében a közlekedési munkamegosztásban a vasút részesedése 21,7 százalékot ért el, idén ebben az időszakban 21,8 százalékot - ismertette az elnök.