Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitvámot vetett ki az országon keresztül szállított nyersolajra. A lépés minden bizonnyal összefügg azzal, hogy az orosz állami érdekeket képviselő Gazprom az év elején kétszeresére emelte a fehérorosz belföldi felhasználásra szánt gáz árát. (Magyarország tarifája ennél még így is háromszor nagyobb.) Szakértők számításai szerint a fehérorosz vám mintegy 10 százalékkal emelné a Mol kőolaj-beszerzési árát, ami néhány héten belül hasonló mértékű üzemanyagár-emelkedéshez vezethet - írja a Népszabadság.
Az Oroszországból Magyarország felé haladó Barátság kőolajvezeték egy szakasza Fehéroroszországon keresztül vezet. Ebből Magyarországra mintegy 8 millió tonna jut. Az itt érkező olaj ára tonnánként körülbelül 380 dollár. Pontos számot nem tudni: az ár napi mértéke a nemzetközi tőzsdei jegyzésárak függvénye. A Mol nem árulja el a szerződések részleteit, és a cég hivatalos közlése szerint nem a beszerzési költségek, hanem a nemzetközi jegyzésárak alapján áraz.
A Mol a piaci szereplők megfigyelései szerint nem nemzetközi, hanem térségi árat alkalmaz: a lényeg az, hogy a forgalmazóknak éppen ne érje meg a környékbeli finomítókból vásárolni. Ha pedig a fehéroroszok lépése nyomán, valóban mintegy 10 százalékkal emelkedik a beszállított kőolaj ára, az kihat a környékbeli konkurensek áraira is.
A Molnak lenne lehetősége a Horvátországból induló Adria vezetéken is - tengeren érkező, jellemzően arab - kőolajat behozni, de ez részint még így is némileg drágább, másrészt a százhalombattai finomítót a gyenge minőségű orosz kőolajra optimalizálták, így az átállás is növelné a költségeket.
A hazai üzemanyagárak szempontjából fontos, hogy jelenleg a nemzetközi üzemanyagárak valósággal zuhannak. A Mol tehát ebben a pillanatban szinte észrevétlenül építhetné be az áraiba az emelkedő költségeket: legfeljebb nem csökkent olyan mértékben, mint amit a nemzetközi hatások indokolnának.