"Hagyjuk abba a ködösítést" - ezekkel a szavakkal kezdte Gerendai Károly a sajtótájékoztatót, melyen bejelentette a Pesti Est megvásárlását. Mikor ez év januárjában az Est Média és a Sziget Kft. közös nyilatkozatában szorosabb kapcsolatot és stratégiai együttműködést helyezett kilátásba, a kívülállók sötétben tapogatóztak, hiszen a két cég véd- és dacszövetségként működő üzleti partnersége eddig is nyilvánvaló volt. A homályba burkolt tárgyalások eredménye most került nyilvánosságra.
Gerendai Károly, a Sziget Kft. egyik tulajdonosa elmondta, hogy az Est Média az együttműködés reményében tavaly decemberben kereste meg őket, miután a magazin - pályafutása során először - 180 milliós hiánnyal zárta az évet. Gerendai Károly és a Sziget Kft. másik tulajdonosa, Takács Gábor fantáziát látott az egyik legerősebb magyar brand megvásárlásában, így EMG néven projekt-céget hoztak létre, amelyen keresztül 3,5, illetve 6,5 százalékban magánszemélyként lettek tulajdonosai az Est Médiacsoportnak. A cég legnagyobb részének számító 70 százalékot az Econet.hu birtokolja, amelyet most vett meg az ügyletbe korábban bekapcsolódó, majd abból hátrébb vonuló pénzügyi befektetőtől. Az anonimitást kérő amerikai cég jelenleg az Est Médiát magába olvasztó EMG 10 százalékát tudja magáénak, a Pesti Est két alapítója pedig szintén ugyanennyit tartott meg magának. Az Econet.hu 210 millió Ft készpénzért és 7,5 millió darab, 100 forintos névértékű részvényért vásárolta meg az EMG nagy részét.
A hármas szövetségről Gerendai annyit mondott, hogy bár a Sziget Kft. pillanatnyilag erős háttérrel rendelkezik, a Pesti Est hosszabb távú stratégiai elképzeléseinek megvalósításához biztosabb finanszírozási partnerre volt szükségük. Az Econet.hu korábban már kapcsolatban állt Gerendaiékkal, mikor megvették a sziget.hu weboldalt. A cég eddigi legnagyobb eredménye az internetszolgáltatással foglalkozó Externet felfuttatása volt. Most, az EMG megvásárlásával a cég a telekommunikáció után a médiabirodalom építgetése felé kacsintgat. Gerendai Károly szerint az átrendeződő, globalizálódó piacon a klasszikus multikkal szemben csupán ehhez hasonló szinergiák létrehozásával lehet versenyképesnek maradni.
A "klasszikus multi"-t ebben az esetben a Sanoma érdekeltségébe tartozó Exit testesíti meg, amely 2004 októberétől van jelen az ingyenes programmagazinok piacán. Annak ellenére, hogy Lang András és Melis András hangsúlyozzák, a Pesti Est megőrizte vezető helyét, mégis szorongató helyzetbe hozta őket a riválisok miatti bevételkiesés. Hiába marad el összességében az Exit 100 ezer példánya a Pesti Est 130 ezres (vidéki Est-hálózattal együtt 330 ezres) példányszámától, a rivális mögött álló Sanoma-konglomerátum fenyegető árnyékot vet az egykor monopol-helyzetben lubickoló Pesti Estre. A tavalyi év közepén a TGI Magyarország mérései szerint az Exit megelőzte a Pesti Estet spontán márkaismertségben. Az Exit árbevétele pedig akár alatta is maradhat a Pesti Estének, hiszen a multinacionális anyavállalat biztonságos hátteret nyújt.
Az Est Média további működésében Gerendai Károly és Takács Gábor tevőlegesen részt vesznek, míg az alapítók, Lang András és Melis András csupán nem hivatalos tanácsadókként vállalnak szerepet. Lang és Melis elmondta, hogy az üzleti tranzakció nemcsak a cég további fejlődése miatt volt kívánatos, hanem személyes szempontból is. Míg Melis András művészeti tanulmányaira összpontosít, és Lang Energomat nevű zenekarára, illetve a Waldorf-tanítőképzőre fordítja energiáit, addig Gerendaiék a Pesti Est átformálásán gondolkoznak. "Egyelőre konkrét tervek még nincsenek, csak az ötletelés fázisába jutott az ügy, de szándék már van a megújulásra" - mondta el Gerendai Károly, aki úgy gondolja, nyár elejére derül ki, mi lett az eredménye a mostani ötleteknek. A Pesti Est ügyvezetője Rigó Tibor marad, aki 2006 áprilisában vette át ezt a pozíciót, de a magazin menedzsmentje nagyrészt szigetes vezetőkkel frissül. A nagyrészt az Econet által birtokolt EMG további médiacégek felvásárlását tervezi, de konkrét nevekről egyelőre nem tudni.