A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) közel egy évvel ezelőtt bevezetett - az ADSL-szolgáltatás kiskereskedelmi árain alapuló - nagykereskedelmi árszabályozása bevált, a piac jó irányba mozdult, a verseny erősödött, a fogyasztói árak pedig csökkentek - áll a hatóságnak az [origo]-hoz eljuttatott közleményében.
Az NHH Tanácsa a napokban tette közzé negyedik alkalommal a kiskereskedelmi árakon alapuló szabályozott nagykereskedelmi árakat, az úgynevezett retail minus (RM) szabályozás keretében. A legfrissebb határozatokban megjelenő nagykereskedelmi árak a 2006 második félévi kiskereskedelmi árakból indulnak ki. Az RM szabályozás hatására az átlagos DSL-előfizető által fizetett kiskereskedelmi ár 5010 Ft-ra csökkent.
Az első RM-ármeghatározáskor az átlagos kiskereskedelmi ADSL-ár 8675 Ft volt. 2006 végére Magyarországon a széles sávú (ADSL és kábelmodemes) internet-hozzáférések száma megközelítette az egymilliót, a 2005. végi 584 ezer és a 2004 végi 370 ezer után. Ezen belül az RM-szabályozással érintett ADSL-hozzáférések száma másfél év alatt megduplázódott, és 2006 végére 600 ezer fölé emelkedett.
Az RM-módszer bevezetésével az NHH Tanácsának az volt a célja, hogy a hatékonyan működő internetszolgáltatók mind az öt kötelezett nagykereskedelmi szolgáltató - Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom és Monortel - területén megfelelő árréssel igénybe vehessék a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes ADSL-ajánlatokkal jelenhessenek meg - fogalmaz a közlemény.
A tavalyi év második felében már az RM-módszer alapján ténylegesen szabályozott nagykereskedelmi árak alapján nyújthattak ADSL-hozzáférést a kiskereskedelmi szolgáltatók. Miközben az átlagos kiskereskedelmi árszint 42 százalékkal csökkent, 2005 első féléve és 2006 második féléve között mind az öt kötelezett szolgáltató területén - eltérő mértékben, de általában 15-35 százalékkal - csökkent a leggyakoribb előfizetési csomagok nagykereskedelmi ára is.
A retail minus módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi ADSL-szolgáltatást nyújtó cégek között. Az NHH céljainak megfelelően a verseny immár elérte a Hungarotel és a Monortel területét is - ennek hatására ezeken a területeken is növekedésnek indult az ADSL-előfizetők száma.