Vágólapra másolva!
Biztos, hogy tovább csökken jövőre a vonatok száma, de csak egy hónap múlva derül ki, hogy hány mellékvonalat törölnek véglegesen a 2008-as menetrendből. Amennyiben a Pénzügyminisztérium 88 milliárdra szűkíti a cég büdzséjét, akkor minden második vonatot törölni kell. A MÁV Zrt. öt javaslatot tett le a szaktárca elé, de ilyen drasztikus csökkentést egyik sem tartalmaz - tudta meg az [origo].
Vágólapra másolva!

Minden második vonatot meg kell szüntetnie jövőre a MÁV Zrt-nek, ha a Pénzügyminisztérium (PM) által előirányzott 88 milliárd forintra szűkítik a büdzséjét. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium öt javaslatot kapott a vasúttársaságtól, de ilyen drasztikus vonatszám csökkentés egyikben sem szerepel. Az öt javaslat részletei titkosak, azokról az [origo]-nak nem adtak tájékoztatást, csupán annyit közöltek, hogy ezek nem egyeznek meg az eddig nyilvánosságra hozott anyagokkal.

A szaktárca költségtakarékos, minőségi szolgáltatást nyújtó vasúti közlekedés biztosítását tervezi, ennek tükrében fogadja el a terveket - derül ki a minisztérium sajtóközleményéből. A gazdasági tárca a MÁV Zrt.-től a 2008-as évre vonatkozó menetrendi koncepció javaslatokat úgy kérte be, hogy azok feleljenek meg a konvergenciaprogram kereteinek is.

A tervezett csökkentésről a sajtóból értesült a Mozdonyvezetők Szakszervezete, tavaly nyár óta ugyanis semmilyen egyeztetés nem volt a szaktárcával. Így a tervezet hidegzuhanyként érte a szakszervezetet - mondta az [origo]-nak Borsik János, a szakszervezet ügyvezető alelnöke. Amennyiben a hírek igazak és a Pénzügyminisztérium ennyire leszűkíti a büdzsét, akkor valóban minden második vonatot meg kell szüntetni - tette hozzá.

Ez a döntés több ezer dolgozó munkahelyét veszélyezteti, aminek megmentéséért a szakszervezet a végsőkig elmegy. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke tárgyalást kezdeményez Kóka János miniszternél.

Borsik János szerint, ahogy a nyugat-európai országok, úgy Magyarország sem képes a személyszállítást nyereségesen üzemeltetni. Mindenütt a megrendelőnek, azaz hazánk esetében a magyar államnak kell fizetnie a szolgáltatást. A személyszállítást egyébként sem lehet teljesen a közutakra terelni, mert az katasztrófához vezetne.

Hasonlóan kifogásolja a járat-megszüntetéseket az állampolgári jogok országgyűlési biztosa is. Lenkovics Barnabás az illetékes miniszterektől és a kormánytól írásban kérte, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) függessze fel a vasúti mellékvonalak megszüntetését, illetve a szolgáltatások színvonalának csökkentését.

Az ombudsman megállapította, hogy a GKM a vasúti mellékvonalak forgalmának felfüggesztésével és a szolgáltatási szint csökkentésével az alkotmányban deklarált közlekedési szabadsághoz (szabad mozgáshoz) és a diszkrimináció tilalmához kapcsolódó joggal összefüggésben visszásságot idézett elő. A már meghozott döntéseknél, az állampolgárok mellőzésével megsértették a demokratikus jogállam követelményeit és az emberi méltóság alapjogát is - teszi hozzá.

Az országgyűlési biztos annak nyomán indított vizsgálatot, hogy egy panaszos beadványában sérelmezte: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium forgalomszünetelést rendelt el a Kisterenye - Kál-Kápolna vasútvonalon, valamint további 13 szárnyvonalon. Az ombudsman felhívta a figyelmet arra, hogy az eredetileg tervezett 28 mellékvonal megszüntetésével a kormányzati várakozások szerint 8, 5 milliárd forintot lehet megtakarítani.

Lenkovics Barnabás szerint a kormányzat egy 2004 elejétől bevezetett adómódosítás miatt hatmilliárd forinttal rontotta le a MÁV eredménypozícióját. A változtatással megszűnt a MÁV által, a menetjegyek után visszaigényelhető áfa, az állam tehát saját költségvetési szempontjai miatt, maga rontotta a MÁV jövedelmi pozicióját, majd erre hivatkozva szüntet meg szárnyvonalakat - közölte a biztos. Hozzátette: a jegyárak támogatásának egy részét nem is utalták át, holott erre törvényi kötelezettség van.

Magyarországon az államnak a MÁV-val és az önkormányzatokkal összefogva, saját modellt kell kidolgoznia ezzel kapcsolatban.

Május elsejétől átlagosan négy százalékkal drágul a távolsági autóbusz és 17 százalékkal a vonatjegyek ára. A Gazdaági és Közlekedési Minisztérium új utazási kedvezményeket léptet életbe.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!