A Hajtás Pajtás tavalyi forgalma 410 millió forint volt - ez 28 százalékos növekedés 2005-höz képest -, idén 450 millió forint a terv. Ezzel a Hajtás Pajtás a terület messze legnagyobb szereplőjének számít, Kürti Gábor szerint az utánuk következő legnagyobb cég is csak az ő forgalmuk 15 százalékát bonyolítja le. Az egész futárpiaci tortából ugyanakkor a Hajtás Pajtás 18 százalékot hasít ki - derül ki egy tavalyi tanulmányból.
A kisebb cégek így nehezen leküzdhető akadállyal szembesülnek: bár a piacra lépés költsége kicsi, a többség a Hajtás Pajtással azonosítja a biciklis futárokat. Ráadásul ezek jelentős hányada nem törekszik fejlődésre, meglévő piacára koncentrál, emiatt sokuk kezdi elveszíteni rendszeres ügyfeleit és a megszűnés határára sodorja magát - mondta Budai Eszter, az Iszkiri futárszolgálat ügyvezető igazgatójától.
A közepes méretű cégek közül sokan a nagyobbak agresszív árpolitikája miatt veszítettek pozíciót, illetve több bekebelezés is történt - tette hozzá. A kicsik politikája ma a szolgáltatás minőségét és fehérségét is gyakran figyelmen kívül hagyó alulárazás, amíg tehetik, szürkén működnek, míg a nagyok komolyan és folyamatosan fehérednek, az adóterheket az áraikba is beépítették - világította meg más oldalról a kérdést Kürti Gábor.
A verseny elsősorban már nem a sebességen, hanem a szolgáltatások minőségén alapul, a strukturális átalakítások után ismét erre helyeződhet a hangsúly; a Hajtás Pajtás például a külföldi vonalat erősíti most, míg az Iszkiri a speciális, egyénre szabott szolgáltatásokat.
A tendencia szerint egyelőre főleg Budapesten népszerűek a biciklis futárok, vidéken nehezen indulnak be a szolgáltatások, bár már Debrecenben, Székesfehérváron, Győrben, Pécsen, Miskolcon, Kecskeméten és Szegeden is működnek néhány fős vállalkozások.