A társaság havi egy-két tartályhajónyi olajat vásárol, közel-keleti, arab országokból - mondta el Horváth Ferenc, a Mol termékelőállítás és kereskedelemi divíziójának ügyvezető igazgatója Omisaljban.
Az első hajó szombat hajnalban futott be a horvátországi mélytengeri kikötőbe, Omisaljba és megkezdte a 80 000 tonna, Szíriából származó kőolajszállítmányának kirakodását. A kőolajat a Mol megrendelésére az Adria vezetékbe töltik, majd a százhalombattai finomítóba szállítják.
Az ügyvezető igazgató a sajtótájékoztatón elmondta: a vevők egyre több gázolajat vásárolnak, miközben a benzin iránt nem nő annyira a kereslet, fűtőolajat pedig gyakorlatilag már nem is vesznek. Benzinből évről-évre 2-4 százalékkal vásárolnak többet, a gázolaj iránti kereslet viszont tavaly 17 százalékkal emelkedett Magyarországon és az idén az első félévben is 10 százalékkal többet vettek.
Horváth Ferenc hangsúlyozta, hogy gázolajhiány van Európában, időnként több tízmillió tonna hiányzik a piacról. Ezért a Mol évente mintegy 800 000 tonna nem szabványos orosz gázolajat vásárol, amit a százhalombattai finomítóban alakít át az európai elvárásoknak megfelelően.
A mostani ügylet hátterében az áll, hogy a könnyű szír olajból az Ural típusú olajhoz képest 2-3 százalékkal több gázolaj állítható elő, és kevesebb nehezen eladható melléktermék készül belőle. A két olaj között lényeges különbség az, hogy míg a szír kéntartalma 0,6-0,7 százalék, addig az oroszé 1,5 százalék.
Magyarországon éves szinten azért is nő a gázolaj iránti kereslet, mert egyre több dízel autót helyeznek forgalomba: ma már minden második üzembe helyezett autót gázolaj hajt.