Az OMV előtt álló legfőbb nehézség az, hogy az ellenőrző szavazati jog megszerzését akadályozó korlát eltávolításához a Mol vezetésének együttműködése is kell, a magyar cég vezetői azonban jelezték, hogy az osztrák vállalat átvételi ajánlata "további megfontolásra sem érdemes" - írják a Lehman elemzői csütörtöki európai részvényelemzési összeállításukban. Szerintük az OMV vezetésének látható célja a társaság növekedése akvizíciók révén, mindazonáltal az OMV-Mol vállalategyüttes kialakítása "jó eséllyel hosszasan elhúzódó folyamat lesz, és a siker távolról sem garantált".
Az OMV részvénye az elmúlt két hónapban 10 százalékkal túlteljesítette a szélesebb olajszektort, és a Lehman Brothers elemzői korlátozott potenciális mozgásteret látnak a papírra a ház által jelenleg érvényben tartott 51 eurós célár felett. Az elemzés megjegyzi, hogy változatlanul bizonytalan az átvételi ajánlat kimenetele, és a Lehman fenntartja az OMV-re adott alulsúlyozási besorolását. A Lehman jelenlegi célára a Mol-részvényre 28 700 forint.
A Standard & Poor's nemzetközi hitelminősítő e héten kiadott londoni elemzése szerint a Mol jelenlegi adóskockázati besorolása - gyenge befektetői "BBB mínusz", stabil kilátással - tükrözi a magyar cég erős pozícióját a közép- és kelet-európai finomítói piacon, erőteljes és "viszonylag ellenálló" nyereségességét, és ésszerű vagyonmegoszlását.
A Mol pénzügyi profilja azonban "csak átlagos" a legutóbbi agresszív részvény-visszavásárlás miatt meredeken megemelkedett adósság nyomán - áll az S&P elemzésében. A hitelminősítő adatai szerint a Mol június 22-e óta 505 milliárd forintot költött részvény-visszavásárlásra, annak érdekében, hogy visszaverje az OMV átvételi kísérletét. A Standard & Poor's szerint a részvény-visszavásárlások felemésztették a Mol pénzügyi mozgásterének zömét.
Még távolról sincs minden rendben az OMV számára
A Financial Times szintén e héten közölt elemzése szerint jóllehet az OMV elsősorban az átvétel kitermelői oldali előnyeit hangsúlyozza, a valódi előny az osztrák cég számára a Mol finomítói és benzinkút-hálózatának megszerzésében rejlene. Az egyesült cég - eltekintve bármely esetleges vagyoneladástól - a negyedik legnagyobb finomítói csoport lenne Európában, napi 877 ezer hordós nyersolaj-finomítási kapacitással. Ez a British Petroléval azonos kapacitás lenne, és csak a Total, az ExxonMobil és a Royal Dutch Shell mögött maradna el a londoni üzleti napilap szerint. A töltőállomások számát tekintve a hetedik legnagyobb lenne Európában a Mol és az OMV kombinációja, amelyet csak a fenti négy cég, valamint az Eni és a Repsol előzne meg.