Tavaly augusztus 15-én indult el a ferihegyi repülőtér új taxiszolgáltatása, melynek kezdeti hiányosságait illető bírálatokra az érintettek rendre azzal reagáltak, hogy a pályázaton nyertes konzorciumnak egy éve van a szerződésben vállalt kötelezettségei maradéktalan teljesítésére.
Az egy év nemrég letelt, száz százalékos teljesítésről azonban továbbra sincs szó. A legszembetűnőbb, hogy a járműpark távolról sem egységes: az eredetileg vállalt Ford Mondeo, Opel Zafira kettősön kívül számos típust látni Zóna Taxi-logóval. A Hallotaxi.hu portál szerkesztői a minap 16 különböző Zóna-kocsit számoltak össze a 2A terminálnál.
Samu Attila, a Zóna Service Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, az aláírt szerződést a felek időközben több ponton, így a járműpark összetételére nézvést is módosították. A típusokra vonatkozó megkötést törölték, helyette azt írva elő, hogy a limuzinok Mercedes, Volkswagen és Skoda, az egyterűek Mercedes, Volkswagen és Opel gyártmányúak lehetnek, a mozgássérültek szállítására alkalmas autók pedig bármilyenek. (Ezzel szemben a Hallotaxi.hu képein Citroën, Ford, Seat és Toyota egyterűt is látni.)
A pályázati kiírásban szereplő szerződéstervezet 1. számú mellékletében az is olvasható volt, hogy a flotta minden autója azonos színű kell legyen - az egységesítés e szempontból sem sikerült. Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője szerint annyi az eltérés, hogy a kombik és egyterűek fekete helyett ezüstszürkék, jóllehet a valóság ennek ellentmond (igaz, más színű Zóna-autót ma már valóban nem látni).
Ugyancsak elmaradt az ígért londoni taxik forgalomba állítása - a hivatalos indoklás szerint azért, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság a kocsik fényszóróbeállításának változtatását írta elő, ami összesen többmillió forintos költséget jelentett volna. A BA ezt vis maiornak tekintve eltekintett a teljesítéstől.
Bankkártya-leolvasó mégsem kell
Felvetésünkre, hogy a frissen az országba lépő külföldiek számára vélhetően hasznos bankkártya-leolvasó sincs minden taxiban, a BA szóvivője úgy felelt: "a tapasztalat azt mutatja, hogy az utasok ezt a fajta fizetési módot nem preferálják." Ezért a terminál Zóna-pultjait szerelték fel leolvasókkal, ahol a voucher átvételével egy időben lehet fizetni.
Hasonló a helyzet a pályázati kiírásban szintén szereplő, az első ülések fejtámlájába szerelendő multimédiás berendezésekkel. Szollár Domokos tájékoztatása szerint "biztonsági aggályokat vetett fel az ötlet, baleset esetén ugyanis előfordulhat, hogy a berendezés járulékos károkat és sérüléseket okoz".
Az arculati hiányosságok jelentősége sem lebecsülendő ugyan - a BA is többször hangsúlyozta, hogy az ország és a repülőtér imázsa szempontjából sem mindegy, mivel találkoznak a külföldi vendégek -, de az utasokat természetesen a tarifák érintik a legérzékenyebben.
Emelés az infláció duplájával
A Zóna Konzorcium egy éve azt vállalta, hogy a tarifákat évente egyszer, legfeljebb a Központi Statisztikai Hivatal aktuális inflációs rátájának megfelelően emeli. Nos, idén februárban a négy fővárosi zóna fix fuvardíja átlagosan 14,15 százalékkal emelkedett, miközben az egy évre visszatekintő fogyasztóiár-index februárban 7 százalék alatt volt, de azóta sem érte el a 10 százalékot.
Megjegyzendő, az emelés súlyozottan nagyobb, mint 14 százalék. Az öt külső kerületből álló 1. zóna, ahova a külföldiek ritkán utaznak, csupán 3,4 százalékkal drágult, míg a frekventált 2. és 3. zóna tarifája 17,1, illetve 16,7 százalékkal magasabb február óta. A pesti Belvárosba, ahol a legtöbb szálloda van, hét hónapja 4100 forintért lehet eljutni, ami alig vagy egyáltalán nem marad el a többi budapesti taxistársaság árszínvonalától (4100-4300 forint).
Mindez azért fontos, mert a tender pontozásából úgy tűnt, a Zóna Konzorcium jórészt nagyon alacsony áraival tudott győzni. "Ha tudtuk volna, hogy ilyen feltételekkel is lehet pályázni, fél éven át mi is vállaltuk volna az irreálisan alacsony díjakat" - nyilatkozta februárban a Magyar Hírlapnak Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója.