Áruházláncokat bírságolt a GVH

Vágólapra másolva!
Mást kínált és mást adott három hipermarket, s ez nem tetszett a versenyhivatalnak. Az "eredmény" összesen 80 millió forint bírság, a legnagyobb büntetést a Metro szakította. A nagyáruházak reklám- és akciós kiadványaiban leírt vevőcsalogató ajánlatok bizonyultak átverésnek.
Vágólapra másolva!

Összesen 80 millió forint bírságot szabott ki a GVH három kiskereskedelmi láncra. Az Auchan, a Cora és a Metro akciós újságjaival megtévesztette a fogyasztókat, amikor az abban hirdetett termékeket egyátalán nem vagy nem az újságban szereplő áron lehetett megvásárolni az áruházakban - áll a hivatalnak az [origo]-hoz eljuttatott közleményében.

A Metro Kereskedelmi Kft. 2006 decemberében megjelentetett reklámújságjában, szórólapjain és internetes oldalán többféleképpen is megtévesztette a fogyasztókat. Egyrészt olyan termékeket hirdetett, amelyek egyes áruházakban nem voltak kaphatóak az akció kezdetén, illetőleg amelyekből nem állt rendelkezésre kellő nagyságú készlet.

Akciós áron hirdetett olyan árukat is, amelyeket a korábbival azonos, vagy annál magasabb áron értékesített. Harmadszor pedig egy esetben régi árként egy korábbi, az akciót közvetlenül megelőző árnál magasabb árat tüntetett fel. Mindezek miatt a Metrót 35 millió forintos bírság megfizetésére kötelezték.

Megtévesztésre alkalmas módon tájékoztatta egyes árucikkekkel kapcsolatban fogyasztóit 2006 november-decemberben, valamint 2007 januárjában az Auchan Magyarország Kft. A GVH vizsgálata feltárta, hogy a kiválasztott mintában vizsgált termékek 26,8 százalékát valamelyik áruházban nem lehetett megvásárolni, 12 százaléka esetében pedig az induló készlet gyorsan elfogyott.

Az érintett termékek 24 százalékánál hosszabb ideig nem volt készleten az áru, de utánszállítással az Auchan pótolta a hiányt. A megvizsgált termékek 16,6 százaléka az akció indulásakor nem volt kapható. A szóban forgó termékkör 12 százaléka esetében pedig az induló készlet gyorsan elfogyott, de a készletet utólag feltöltötték. A fennmaradó esetek egy részében nem az akció elején ugyan, de rövid ideig készlethiány volt került egyes termékekből. A megtévesztő hirdetések miatt az Auchannak 30 millió forint bírságot kellett fizetnie.

Versenytársaihoz hasonló magatartást folytatott 2007 januárjában és februárjában a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft. A társaság üzleteiben az általa kiadott akciós újságban meghirdetett termékeket vagy egyáltalán nem lehetett kapni, vagy irreálisan alacsony volt az indulókészlet. Előfordult az is, hogy az akciós termékeket nem a meghirdetett áron lehetett megvásárolni. A fogyasztók megtévesztése miatt a vállalkozásnak 15 millió forintot kell fizetnie.

A Magyar Hipermarket Kft. ellen a fogyasztók megtévesztésének gyanújával egy másik versenyfelügyeleti eljárás is indult. A kiskereskedelmi lánc ugyanis 2006 januárja és 2007 márciusa között reklámjaiban nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy a nála kapható kerékpárok és más termékek esetén a garancia feltétele, hogy a megvásárolt termékeket külön díjazás ellenében kijelölt szakszervízben helyezzék üzembe.

A versenyhatósági vizsgálat hírére a társaság vállalta, hogy a jövőben erről a feltételről reklámjaiban, áruházaiban a termék árához kapcsolódóan érzékelhető módon tájékoztatja a vevőket. Mivel a vállalás révén a közérdek védelme biztosítható, a GVH az eljárást megszüntette.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!