Az addig beadott szándéknyilatkozatok olyan vasúti vonalakra vonatkoznak, amelyek a szaktárca nemrégiben végzett vizsgálata alapján nem indokolt, hogy továbbra is fenntartsák a személyszállítási szolgáltatást az országos közforgalmi vasúti rendszerben.
A 38 vonal esetében a GKM decembertől már nem fogja megrendelni a személyszállítási szolgáltatást, ha az érintett önkormányzatok nem nyilatkoznak a térségi vasúttá minősítéssel kapcsolatban. A minisztérium lépése heves ellenkezést váltott ki a vasutasok körében, a szárnyvonalak leépítésének megakadályozására a szakszervezetek figyelmeztető sztrájkot tartottak szerdán.
Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára még október végén 3200 polgármesternek küldött tájékoztató levelet a tárca elképzeléseiről a vasúti szárnyvonalakkal kapcsolatban. Ebben közölte: lehetőség van arra, hogy a továbbiakban térségi vasútként működjenek azok a vonalak, amelyek működtetése az országos rendszerben irracionális, amennyiben az önkormányzatok vállalják a térségi vasúttal kapcsolatos kötelezettségeket.
Ilyen kötelezettség, hogy az önkormányzat hozzájárul a helyi igényekhez illeszkedő szolgáltatások fejlesztéséhez. Például a település vasútállomásának felújítása, a helyi közlekedés szervezése a vasútállomás és a településközpont között, P+R parkolók kialakítása a vasútállomás környezetében tartozik ide.
A térségi vasút üzemeltetőjével - amelyet pályázat útján választanak majd ki - a minisztérium közszolgáltatási szerződést köt, és az állam kifizeti a közszolgáltatási kompenzációt, amit a közgazdaságilag hatékonynak tekintett szolgáltatónak veszteségkiegyenlítésként fizetne. Emellett a térségi vasutak esetében önkormányzati és állami pályázati források igénybevételére is lehetőség lesz.
A GKM szerda éjfélig várja az érintett önkormányzatok előzetes szándéknyilatkozatait. A minisztérium a beérkezett nyilatkozatokról - a feldolgozás menetétől függően - csütörtökre vagy péntekre részletes tájékoztatást ígért.