Koszovó napjainkban is Európa egyik legszegényebb területe, ahol az egy főre eső nemzeti jövedelem éves átlagban alig haladja meg az 1500 eurót (380 ezer forintot). Az alapvető fejlesztések támogatása ellenére a tartomány a korábbi Jugoszláviában is a legszerényebb anyagi lehetőségekkel sáfárkodhatott. Az 1990-es évek végére aztán a vérszegény gazdaságpolitika, a nemzetközi szankciók, a globális gazdaságtól való elzártság és a nemzetiségi konfliktusok tovább gyengítették ezt az amúgy is elmaradott gazdaságot.
Az "ország" gazdaságának legtöbbet talán nemzetközi státusának tisztázatlansága ártotta, mivel a külföldi befektetőket nem lehetett kiszámítható viszonyokkal csábítani. A gazdaság gyengélkedése aztán a feketegazdaság virágzását hozta, amelyben a benzin- és cigarettaturizmus játssza a főszerepet, de az illegális cementszállítmányok is sokat hoznak egyeseknek a konyhára. Az elterjedt hivatali korrupció és a szervezett bűnözés befolyása miatt az ENSZ prioritást biztosít a gazdaság kifehérítésének, és a zéró tolerancia elvét alkalmazza.
Minden '99-ben kezdődött
A zömében albánok lakta Koszovó függetlenítése Szerbiától gyakorlatilag az ENSZ-ellenőrzés kezdetével megindult. A tartományban 1999 óta az ENSZ átmeneti kormányzói misszió végez (UNMIK), amely az igazságszolgáltatástól az intézményi reformokon keresztül a gazdasági fejlesztésig terjed. Az UNMIK első lépései között igyekezett új külkereskedelmi rendszert bevezetetni, és megalapította a vámigazgatóságot, miután 1999-ben átvette a határok ellenőrzését a korábbi jugoszláv vezetéstől. Ez azt is jelentette, hogy Koszovó gyakorlatilag Szerbia külkereskedelmi partnerévé vált.
Hogy a rendszert életképessé tegye, az UNMIK és a koszovói adminisztráció szabad kereskedelmi egyezményeket kötött több balkáni állammal, így Horvátországgal, Bosznia-Hercegovinával, Albániával és Macedóniával. Tavaly Koszovó a Közép-Európai Szabad Kereskedelmi Térség (CEFTA) tagja lett. A tartomány legnagyobb kereskedelmi partnerei sorrendben Macedónia, Szerbia, Németország és Törökország. A Szerbiához tartozó tartományban az euró a hivatalos fizetőeszköz, de a szerb többségű részeken a dínárt is használják.
A politikai bizonytalanság mellett a fejlődést több gyakorlati tényező is hátráltatta: az ország iparosodottsága csekély, olyannyira, hogy gyakran a villamosenergia-ellátás folyamatosságát sem sikerült biztosítani; a lakosság nagy része a mezőgazdaságból él, a képzett munkaerő aránya alacsony, és igen magas a munkanélüliség, ami a munkaképes lakosságnak akár a 40-50 százalékára is rúghat. A nemzetközi ellenőrzés kezdete óta véghezvitt reformok ellenére a magánszektor gazdasági aktivitása még kelet-európai szinten is igen szerény, bár az utóbbi időben e téren már kedvező jelek tapasztalhatók.
Az EU és az ENSZ közös értékelése szerint az ország gazdasága végre a fenntartható pályára térés jeleit mutatja, amit elsősorban a magánszektor támaszt alá. A sikeresnek tekinthető privatizáció és az ipar átstrukturálása után Koszovó ismét hagyományos iparágai - mezőgazdaság, bányászat - révén növeli exportját, ráadásul ezeken a területeken a további bővülés lehetőségei is nagyok.
Míg az UNMIK és a koszovói helyi intézmények nemzetközi támogatással megalapozták a modern gazdasági rendszert, a koszovói gazdaság teljesítménye sokáig továbbra is gyenge maradt. A nemzetközi támogatások és a közösségi kiadások érezhető csökkenése ellenére a koszovói GDP 3 százalék körül bűvült 2006-ban, csakúgy, mint a korábbi 2-3 évben - igaz, azokat elsősorban a külföldi támogatások hajtották. Tavaly viszont már elsősorban a mintegy 10 százalékot erősödő magánszektor hajtotta a növekedést. A megelőző évi kisebb esés után a koszovói export 54 százalékkal bővült 2006-ban, míg a behozatal csak 5 százalékkal nőtt. A nem lakásépítési célú magánbefektetések 61 százalékkal gyarapodtak tavaly.
A veteránok és a büdzsé
Az inflációs ráta nullához közelít, a gazdasági aktivitás gyorsulása ellenére. A központi kiadásokat sikerült az előírt és fenntartható szinten tartani, amelyeket a koszovói kabinet még 2005-ben szignált a Nemzetközi Valutaalappal. A kiadásokat ésszerű szinten tartani azonban nem lesz könnyű feladat, főleg a hadirokkantak és a háborúban elesettek családjai részéről érkező növekvő szociális nyomás miatt.
A tartomány státusának változása is újabb pénzügyi terhet rakhat Koszovóra, esetleges függetlenedésével ugyanis a régi Jugoszlávia adósságának egy részét is megkaphatja, és további anyagi terhet róhat rá a közösségi jóléti rendszerek finanszírozása, az ENSZ hatásköréből átkerülő kompetenciák miatt. Másrészt az állami bevételek egy részével - elsősorban a nemzetközi adminisztráció jelenlétéből eredőekkel hosszú távon szintén nem lehet számolni. A privatizációs folyamat viszont rendkívül gyors marad, ami jelentékenyen tovább tőkésítheti a gazdaságot, és újabb befektetési kapcsolatokat hozhat. A magánosítás átláthatósága is nagy előny, ami a nemzetközi elemzők szerint a térségben talán a legtisztább viszonyok között folyik. A fizetésképtelen vállalatok felszámolása szintén tempósan folytatódik.