Jövő év január elsején megkezdi működését a MÁV-Trakció Zrt., amelybe a vasúttársaság vontatási tevékenységét szervezik ki - jelentette be Zsákay László György, a MÁV gépészeti üzletágának főigazgatója, az új társaság leendő elnök-vezérigazgatója csütörtökön.
A mozdonyok jelentik a tőke nagy részét
A MÁV-Trakció Zrt. jegyzett tőkéje 20 millió forint, amelyből 90 százalékot a MÁV Zrt., 10 százalékot pedig a MÁV Start Zrt. birtokol. A működés megkezdését követően a jegyzett tőkét 29,8 milliárd forintra növelik. E tőkenövelésből mintegy 6 milliárd forint lesz a készpénz, a fennmaradó mintegy 24 milliárd forint pedig a MÁV Zrt.-től kerül az új társaság birtokába eszközként. Ez elsősorban mozdonyokat jelent.
A MÁV-Trakció leendő vezetője elmondta, hogy a vontatási tevékenységből a Magyar Államvasutaknak az idén mintegy 80-90 milliárd forint közötti árbevétele származik. Jövőre ez az összeg 100 milliárd forint körül alakul.
A sajtótájékoztatón elhangzott: a vontatási tevékenység mintegy 90 százalékot tesz ki az árbevételen belül, 10 százalékot pedig az úgynevezett állomási mozgatás, tolatási munka adja. Az árbevétel 80 százalékban a közszolgálati megrendelések teljesítéséből adódik.
Felújítják a gépparkot
A MÁV mozdonyainak átlagéletkora 30 év körül van. A járműpark nagy része várhatóan még mintegy 20 évig használható lesz, ha megfelelően karbantartják és felújítják. Ezen kívül 25 darab, opcionálisan pedig további 25 darab két áramrendszerű villamosmozdony beszerzéséről kezdődnek tárgyalások a Bombardier Transportation GmbH-val. A közbeszerzés értéke az első ütemben 15 milliárd forint.
Az új cég leendő elnök-vezérigazgatója külön is hangsúlyozta, hogy a GYSEV-vel és az Osztrák Államvasutakkal (ÖBB) szorosan együtt kívánnak működni, de jó együttműködésre törekszenek a környező országok hasonló szervezeteivel is.
Újságírói kérdésre válaszolva Zsákay László György nem zárta ki annak lehetőségét, hogy az elkövetkező években tőkebevonás révén az új társaság esetleg részleges privatizációjára is sor kerülhet.