Először 2004-ben szerette volna privatizálni a Volán-társaságokat a Gyurcsány-kabinet. Az üzletet azonban nem ütötték nyélbe, mivel még a koalíción belül is ellenérzésekbe ütközött mielőtt kiírták volna az eladást. A vevők akkor még sorban álltak volna, most viszont szakértők szerint erősen kétséges, hogy ugyanúgy kapkodnának a társaságokért. A cégek akkor még jelentősebb ingatlan vagyonnal rendelkeztek, csakhogy azóta ezt felélték, hiszen buszfelújításra az állam az elmúlt években alig adott pénzt.
Az [origo] információi szerint év végéig biztos, hogy nem készül el a privatizáció tervezete, az ÁPV Zrt. ugyanis már nem, a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. pedig még nem illetékes az ügyben, hiszen január elsejétől áll fel az új cég. A 24 közlekedési vállalatot biztos, hogy csomagban, egyszerre hirdetik meg, de még a cégek auditálása sem kezdődött meg.
A Volán-társaságokat a tárca még azért kívánja 2008-ban privatizálni, hogy a 2012-ben meginduló piaci versenyre kellően fel tudjanak készülni. Cél, hogy megfelelően szervezve, megfelelő üzemméretet elérve tőkeerősen, magas szintű szolgáltatást nyújtva versenyképesek legyenek a személyszállítási piac megnyitása után - mondta Dávid Zsófia, a gazdasági minisztérium sajtóreferense. A privatizációs stratégiát a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanáccsal közösen készíti el a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Arra egyelőre nem kaptunk választ, mikor kezdik meg a cégek auditálását és milyen alapon. Az eddigi gyakorlat szerint az ÁPV Zrt. legalább fél-háromnegyed év alatt végzett el egy ilyen munkát.
Nem léphet ki az állam a finanszírozásból
A 24 társaság közül a Volánbusz Rt. a legnagyobb és egyike a legjobb eredményt produkálóknak. Jelenleg 12,393 milliárd forint a saját tőkéje, a mérlegfőösszege 19 és fél milliárdot tesz ki - a legkisebb társaság saját tőkéje 557 millió forint. Szakemberek az [origo]-nak elmondták, hogy alig lenne olyan vállalkozó, aki a legkisebb összeget is meg tudná ajánlani annak tudatában, hogy a piacnyitás miatt 2012-ben lejár a közszolgáltatásra kötött szerződés.
Az államnak - akár az önkormányzatoknak, akár szakmai vagy pénzügyi befektetőknek értékesíti a Volán-cégeket - valamilyen mértékben hozzá kell járulnia a személyszállítás költségeihez. Ez ugyanis olyan közfeladat, amelynek bizonyos részei nem üzemeltethetők gazdaságosan.
Még nem tudni, mennyiért dobják piacra a 24 Volán-társaságot
Az autóbusz-közlekedésben dolgozók uniója ellenzi az eladást, mert nem látják biztosítottnak a jövőjüket az esetleges tulajdonosváltást követően. Ők is arra figyelmeztettek, hogy a tömegközlekedés ellátása közfeladatnak minősül, ami nem feltétlenül jelent nyereségességet, szerintük az államnak azonban ezt a jövedelemkiesést, szociálpolitikai felelőssége miatt is vállalnia kell. Az eladás pedig további járatritkításokat eredményezhet. Hiszen egy vállalkozó sem szeretne veszteséges vonalakat üzemeltetni.
Békéscsaba befeszít
Békéscsaba önkormányzata ellenzi a helyi Körös Volán tervezett, jövő évi privatizációját. December 13-án a közgyűlés napirendre is tűzte a kérdést. Vantara Gyula polgármester ugyanis úgy tudja, hogy a tulajdonos ÁPV Zrt. még az idén szeretné leváltani a Körös Volán vezérigazgatóját, Szarvas Pétert. Saslics Elemér, a Volánegyesülés vezérigazgatója szerint is furcsa, hogy most szeretnék privatizálni a 24 társaságot, hiszen már egyszer levették a napirendről.