A cégvezetők 63 százaléka regisztrált korrupciót üzleti tevékenysége során, miközben a cégvezetők 42 százaléka szerint versenytársai csúszópénzt fizettek a rendelés megszerzése érdekében - áll a PriceWaterhouse Coopers (PwC) elemzésében.
A PwC az Economist Intelligence Unitot kérte fel a vállalatvezetőkkel és korrupcióellenes szakemberekkel készítendő globális felmérés és mélyinterjúk elkészítésére, amelyben összesen 390 vállalatvezető vett részt a világ 70 országából, 2007 novemberében.
A felmérés szerint a cégvezetők 63 százaléka tapasztalt korrupciós tevékenységet vállalatánál, 45 százaléka mondta, hogy a korrupció veszélye miatt nem lépett be egy piacra vagy nem élt az adott üzleti lehetőséggel; 34 százaléka szerint cége korrupt hivatalnokok miatt vesztett el üzleti lehetőségeket, és 42 százaléka véli azt, hogy versenytársai egy megrendelés érdekében csúszópénzt fizettek.
A 2007 végén megjelentetett Globális Gazdasági Bűnözés Felmérés eredményei szerint Magyarországon a harmadik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma a korrupció és megvesztegetés, ami tavaly összesen 1,4 milliárd forintos veszteséget okozott a hazai cégeknek - áll a jelentésben.
A magyarországi felmérés során a válaszadók 29 százaléka állította: az elmúlt két év során előfordult, hogy kenőpénzt kértek tőlük, valamint 44 százaléka elképzelhetőnek tartotta, hogy azért estek el üzleti lehetőségektől, mert a konkurens cég megvesztegetéssel élt.
Az eredmények azt mutatják, hogy habár a magyar cégek tisztában vannak a korrupció veszélyével, mégsem veszik azt elég komolyan, és csupán látszatintézkedéseket hoznak. A PwC összeállítása szerint világszerte a cégek 80 százalékánál létezik korrupcióellenes program, azonban ezeknek csak 22 százaléka nevezhető hatékonynak.
Manapság a vállalkozások többsége már rendelkezik valamilyen tervvel a korrupció elleni harccal kapcsolatban - ezt nyilatkozta ugyanis a mostani felmérésben részt vevő cégek vezetőinek 80 százaléka (Magyarországon ez a szám mindössze 26 százalék).
Ám csupán 22 százalékuk biztos abban, hogy a program hatékonyan működik. Ezért a vezetés az esetek többségében sebezhetőnek érzi magát a korrupcióval szemben, főleg az olyan fejlődő piacokon, mint Kína, India, Oroszország és Dél-Amerika.