A Pénzügyminisztérium nyitott a szakma részéről jövő kezdeményezésre, hogy megszűnjön a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) kampány jelenlegi rendszere - közölte a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségére (FBAMSZ) hivatkozva az MTI február végén. Ez a mondat lavinát indított el a biztosítási szakmában, mivel az egyhónapos kampány kérdésében a biztosítók, illetve biztosítási egyesületek nagyon megosztottak, anyagi érdeküknek megfelelően, és ugyanez a helyzet a biztosítási alkuszoknál is.
Keller egyébként a kijelentését az alkuszok bálján tette február végén, a közlemény szerint azt is hozzátéve, hogy az ehhez szükséges rendeletmódosítást - az érintett szereplők javaslatait figyelembe véve - kívánja a közeljövőben végrehajtani a pénzügyi tárca.
Egyelőre nincs szó arról, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) megszüntetné a kötelező biztosítás egyhónapos váltási időszakát. Eddig csupán annyi történt, hogy a minisztérium bevette éves napirendjébe, hogy áttekintik a kötelező helyzetét - mondta el az [origo]-nak Pichler Ferenc, a minisztérium sajtófőnöke. Jelenleg egyébként még nem is foglalkoznak a kérdéssel, ez majd az év hátralévő részében lesz csak napirenden.
Az egyhónapos kampányidőszakkal nem minden biztosító járt jól
A novemberi egyhónapos váltási időszak bevezetésével a kisebb biztosítók jártak jól, míg a nagyok rosszul, mivel az elmúlt években jelentősen veszítettek e miatt ügyfélkörükből. Így teljesen természetes, hogy a nagyok erőteljesen lobbiznak annak érdekében, hogy megszűnjön a jelenlegi rendszer - mondta el az [origo]-nak egy neve elhallgatását kérő biztosítási szakember. Ráadásul a kisebb pénzzel rendelkező biztosítóknak jó, hogy az aktív kampány időszaka egy hónap, és így kevesebbet kell költeniük reklámra - tette hozzá. (A téma kényesség egyébként jól mutatja, hogy az [origo] által megkeresett szakmabeliek többsége inkább csak név nélkül mondta el a véleményét az ügyről.)
A kampányidőszak megszüntetése egyébként azért lenne a nagyobb biztosítók érdeke, mert ezek a társaságok az év egészében tudnak biztosítást kötni. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy még mindig az év közben autót vásárlók többsége a nagyobb biztosítóknál köti meg kötelezőjét - hívta fel a figyelmünket az egyik kisebb biztosítótársaság embere.
A tavalyi kampányidőszak megmutatta, hogy a nagyok is tudnak nyertesek lenni, hiszen sok új ügyfelet szerzett például az Allianz, és az Aegon is. Erre hivatkozva viszont nem tudták időben kiküldeni a befizetéshez szükséges csekkeket, ami szintén indokként jött elő a kampányidőszak megszüntetésére. A pénzügyi felügyelet szóvivője, Binder István szerint megengedhetetlen, hogy egyes biztosítók ilyen helyzetbe hozzák ügyfeleiket. A felügyelet ezért lépéseket fontolgat annak érdekében, hogy jövőre már ne hivatkozhasson egy biztosító sem arra, hogy túl sokan szerződtek át hozzájuk, ezért csúsznak az adatrögzítéssel. Az a biztosító ugyanis, amely olyan tarifákat alkalmaz, ami alapján joggal várja, hogy sokan szerződnek át hozzá, készüljön fel erre megfelelő számú munkatárssal is - tette hozzá a szóvivő.
Lehet köztes megoldás is
A december 31-i biztosítási évforduló megtartása mellett szeretné a KÖBE elérni, hogy a jövőben az év végét megelőzően legalább hatvan nap legyen a kötelező biztosítások felmondására. Ezzel együtt az éves díjtarifát szeptember 30-ig kellene közzé tennie a biztosítóknak. Így az eddigi gyakorlat szerinti november 1 helyett október 1-től lenne lehetőség biztosítót váltani, így a biztosítottaknak is több ideje marad a döntésre, valamint a biztosítók leterheltsége is jobban eloszlik. A KÖBE ezzel az ötletével tavaly a novemberi kampányidőszak előtt jött elő, és a nagy biztosítók által felvetett ötletre reagált, amely szerint el kellene törölni a mostani kötelezős rendszert, és azt a cascohoz hasonlóan a gépjárművásárláshoz kötni. A KÖBE szerint a nagy biztosítók számára ez azért lenne előnyös, mert az általuk javasolt helyzet folyamatos kampányt igényelne minden biztosítótól, amely költségnövelő tényező. Ráadásul az évközi évfordulós rendszerben minden biztosítás-közvetítő csak a saját maga által kezelt állomány esetében rendelkezhet arra vonatkozó információval, hogy mikor tudja ajánlatával aktívan megközelíteni a gépjármű üzembentartóját vagy tulajdonosát. Így nem csak az ügyfél megfelelő informálási esélye csökken, hanem a biztosítás-közvetítők - ez elsősorban az egy vagy két biztosítóval szerződött biztosítás-közvetítőt érinti negatívan - is kevesebb lehetőséget kapnak új állomány megszerzésére.
Mindez jól mutatja, hogy miért nem egységesek az alkuszcégek sem. Egy részük ugyanis a nagyobb biztosítókhoz hasonlóan stabil ügyfélkörrel rendelkezik, így számukra az év végi kampány nélkül is biztosított az üzletkötés. Rácz István, a biztositas.hu ügyvezető igazgatója szerint lehetne olyan megoldás is, hogy a csekk kiküldésének határidejét tolják ki egy hónappal, és így bőven elég lenne az idő az átállásra.
Tavaly átlagosan 24 ezer forintot takaríthattak meg az autósok
Az ügyfelek jól jártak, sokat esett a tarifa az elmúlt három évben
Három év alatt 45 000 forintról 37 800 forintra csökkent az éves átlagos díj mértéke, az egyhónapos kampány bevezetésének köszönhetően - mondta el az [origo]-nak Rácz István, a biztositas.hu ügyvezető igazgatója. Az idén váltók átlagos megtakarítása pedig 24 ezer forint volt (2006-ban ez még csak 18,5 ezer forint volt), míg az átlagos díj 30 ezer forintnál alig valamivel lett magasabb.
Az alkusz cég vezetője azt mondta, ők mindenképpen a verseny megtartásában érdekeltek, mivel elsősorban az ügyfelek érdekeit tartják szem előtt. Szerintük egyébként az egyhónapos kampányidőszak elég arra, hogy az ügyfelek kiválasszák a számukra megfelelő tarifát.
A versenyhivatal is támogatja a kampány megtartását
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) sem örülne, ha megszűnne az egyhónapos kampány. A Figyelő Mihálovits Andrásra, a GVH szóvivőjére hivatkozva írta, hogy szerintük a kampány a verseny szempontjából legfontosabb átláthatóságot és összehasonlíthatóságot biztosítja. Aggályos, hogy az új szereplők a kampány megszüntetésével miként tudnak majd piacra lépni. Azt mindenesetre nem nehéz kitalálni, hogy erre csak a többiekénél nagyobb reklámmal lesz mód, ami pedig nem finanszírozható alacsony díjból. Vagyis emelniük kell a tarifáikat, s így nem tudnak majd konkurálni a magas díjat diktáló nagyokkal. A GVH szóvivője szerint a kampány nélküli kötelezős piac ellenőrizhetetlenebb lenne a jelenleginél. E mellett az év közbeni szabad biztosítóváltás lehetősége arra ösztönözheti a közvetítőket, hogy "vándoroltassák" az ügyfeleket, azaz jutalék reményében folyamatosan támadják le őket újabb ajánlatokkal.