A növekedési kényszer furcsa megoldásokat eredményezhet - más aspektusból az üzletemberi találékonyság és vállakozókészség határtalannak tűnik. Egyes cégek elsőre bizarrnak látszó kereskedelmi ötleteket próbálnak megvalósítani a világpiacon, s meglepetésre nem is teljesen sikertelenül. A glasgow-i David Strang például bumerángokkal látja el Ausztráliát. A Wicked Visions nevű bumeráng-manufaktúra igazgatója akkor döntött a játékpiacra való betörés mellett, amikor a barátnőjétől megkapta élete első papírsárkányát.
Hollandia híres edámi és gouda sajtjairól, de úgy tűnik nem elég nekik a saját tejtermék. A tavalyi sajtexport Angliából Hollandiába 38 százalékkal növekedett. Szereti az angol Cheddart a szintén sajt-nagyhatalomnak számító Franciaország is, ahol 37 százalékkal emelkedett a behozatal.
Lazacot Oroszországba, amforát a görögöknek
Akad néhány lazaccal bővelkedő folyó a világon, egy orosz üzletember azonban egyenesen Skóciából rendelte meg 310 000 bébilazacát, amikor saját halasfarmot épített. A Lancatch nevű cég egy hatalmas tartályban küldte el a különc orosznak a kis halakat.
A turisták gyakran térnek haza Görögországból egy-egy ajándéktárggyal, nem ritkán agyagedénnyel, mivel az amfora az egyik "specialitása" a mediterrán országnak. A 2004-es Olimpián a lakosztályokat díszítő, 4 láb magas agyag vázák egy részét mégis Brimfield-ből egy gazdaboltból rendelték. A Woodstock Terracotta nevű angol cég igazgatója szerint ez több mint ironikus, ugyanakkor büszke arra, hogy az ő cserepeiket használták.
Az inuitok 4000 éve találták fel a kajakot, amikor fókabőrt feszítettek ki egy-egy fakeretre. Egy angol kenugyártócég ugyanakkor tavaly bejelentette, hogy üveggyapotból készült hajókat adott el az eszkimóknak, mert kifejezetten tetszett nekik a szerinte újszerű robusztusabb kivitelezés.
A brazil foci semmi Beckhamnek
A brazil foci világszerte elismert, David Beckham itt is megtalálta a piacon saját szegmensét, már második futball akadémiáját nyitotta meg az országban. Egy liverpooli tánctanár pedig tavaly döntött úgy, hogy megtanítja táncolni az argentínokat, akik látogatják is szorgalmasan a tangóórákat.
Skóciában a francia nagykövetségen sem a méltán híres francia buborékosat fogyasztják, hanem az angol pezsgő a menő. A Lovely Bubbly nevű tynesie-i székhelyű pezsgőgyár szállítja a franciáknak a koccintanivalót. Eközben az anyaországban fogynak a békák. Úgy tűnik, a franciák nem tudnak elég brekegőt nevelni, hogy kielégítsék a békacomb iránti keresletet. A hiányzó lábakat ezért Indonéziából rendelik.
Angol vodka az oroszoknak
Az angolok még annak is megtalálták a módját, hogy elfogadtassák az oroszokkal a brit vodkát. Az essexi Blavod (a black vodka rövidítése) neve elég oroszos ahhoz, hogy a gyanakvó importellenesek is megvegyék.
A sanzonokat kedvelő japánok ugyancsak egy brit honlap segítségével tudják kiélni szenvedélyüket. A brit interaktív karaoke website segít abban, hogy a szégyenlősebbek otthon ereszthessék ki a hangjukat.
A Tesco üzletlánc kínai egységeiben 2006-ban kezdte el árusítani a sajátmárkás gyorstésztákat, amit a kínaiak még csak-csak elfogadtak, azt azonban a tanácsadók megvétózták, hogy a mikróban melegíthető készételeket is kidobják a piacra, mivel a legtöbb kínai maga főzi az ételét, friss alapanyagokból.
Pizza Olaszországba
Olaszországba mi mást lehetne exportálni, mint pizzát. A warrington-i székhelyű Nutrition Point gyorsfagyasztott, gluténmentes pizzát szállít az olasz szupermarketeknek. A harrogate-i Taylors tea vállalat pedig a Kínában termesztett és szárított teákat csomagolja és juttatja vissza Kínába.
Az északi-sarkkörön azt gondolhatnánk, hogy egy valamiből biztosan nincs hiány: hóból, egy gloucester-i cég azonban megtalálta a módját, hogy oda is szállítson jeget és havat. A Snow Business habból, papírból és hamuból készült hóviharokkal, iglukkal és lavinákkal lát el filmsorozatokat, és érkezett már megrendelés Lappföldről és az Északi-sarknál forgatott reklámfilmhez is.
Annak ellenére, hogy sivataggal körülvett az országa, Dubai trónörököse 2006-ban 3000 tonna homokot rendelt, hogy rendbehozassa versenypályáját. Az odaszállított mennyiség 550 ezer angol fontba került. A cheshire-i homokot viasszal elegyítették, hogy a lovak patáját óvják.
Torgyán József, az úttörő
E példákat látva az sem kizárt, hogy rehabilitálni kell a sokat szapult Torgyán-terveket is. A 2001-ben még a földművelésügyi miniszteri posztot ellátó Torgyán József egy fogadáson kijelentette: hatalmas lehetőségeket lát Chile és Magyarország éghajlatbeli különbségeinek kiaknázására. Például amikor Magyarországon érik a cseresznye, Chilében nem és fordítva. Az ilyen különbségek ésszerű kihasználása folyamatos cseresznyeellátást biztosítana mindkét ország számára - érvelt a miniszter.
Nem ez volt az egyetlen - elsőre őrültnek tűnő, de most már talán megfontolható - ötlete. Marokkói tárgyalásai után azzal állt elő, hogy az országot hazánk észak-afrikai bázisává teszi, ahonnan búzát kíván exportálni a kontinensre. Állítása szerint a thaiföldi király titkos tanácsadójával arról állapodott meg, hogy paprikát, zöldséget és dísznövényeket vesznek tőlünk, libafarmot létesítünk a távoli országban, és beszállunk a thai krokodilbőr-feldolgozásba is.
Kínai útja során a magyar gyümölcsszeszfőzési technológiát kínálta fel, Albániának csepegtető öntözést, Indiának takarmánytárolási módszereket, Japánnak pedig magyar borokat és dinnyét ígért Torgyán. (Akkoriban a dinnye szállítása Japánba kilónként egy dollárba került volna, míg a piacon csak 5-8 centet adtak kilójáért.) A magyar gazdákat pedig úgy szerette volna megsegíteni, hogy holland trágyával látja el az Alföldet. Elképzelhető, hogy ha valamivel jobb pr-ral rendelkezik, ma már magyar libák szaladgálnának Thaiföldön, Japánban a magyar dinnyét magyar borral öblítenék és krokodilbőr gyárak épülnének a halódó itthoni textilipar romjain.