A világ legnagyobb hitelminősítőjének londoni közleménye szerint a MÁV hosszú távú cégadósi osztályzata "BBB mínusz", a rövid lejáratú kötelezettségeké "A-3". A "BBB mínusz" a megszorításokkal már befektetőinek tekintett "BBB" sáv alsó széle, az "A-3" az elsőrendű adósi besorolást jelentő "A" kategória alsó határa. A MÁV-nak most megadott hosszú futamú "BBB mínusz" osztályzat két fokozattal elmarad a szuverén magyar hosszú lejáratú devizaadósságra érvényes "BBB plusz" adóskockázati besorolástól. Az új MÁV-besorolások kilátása stabil.
A Standard & Poor's az osztályzatokhoz fűzött elemzésében kiemeli: a besorolások tükrözik a MÁV-nak mint Magyarország vezető vasúti szolgáltatójának és hálózat-üzemeltetőjének stratégiai fontosságát, a cégnek nyújtott "erőteljes, folyamatos és rendkívüli" állami támogatást, valamint a privatizáció "alacsony kockázatát". Ezen erősségeket ugyanakkor ellensúlyozza a MÁV "nagyon gyenge" pénzügyi profilja, amelyet a magas eladósodottság és a negatív pénzforgalmi egyenlegek jeleznek, áll az S&P elemzésében.
A szuverén besorolástól két osztattal elmaradó hosszú távú cégadósi osztályzatot a hitelminősítő szerint az magyarázza, hogy a MÁV teljes adóssága mögött nem áll közvetlen állami garancia, és az időbeni pénzügyi segítség nem egyértelműen garantált. Az állam mindazonáltal ismétlődő költségvetési juttatásokkal, tőkeinjekciókkal, és a hitelek 80 százalékára érvényes garanciával jelzi a cégnek nyújtott támogatást, áll az elemzésben.
Az állami támogatás kiemelt szerepe
Az S&P ugyanakkor azzal számol, hogy az államilag garantált hitelek aránya csökkenni fog. A hitelminősítő azt megjegyzi, hogy a kormány pénzügyi támogatása nélkül a MÁV besorolása a "B" - vagyis mélyen a befektetésre ajánlott szint alatt, spekulatív - kategóriában lenne.
Az osztályzat stabil kilátása jelzi a Standard & Poor's azon várakozását, hogy a magyar állam a jövőben is folytatja a MÁV pénzügyi támogatását. Jóllehet a támogatás mértékét a költségvetési korlátok limitálják, a kormány tavaly is jelentős tőkeinjekciót tudott adni a vasúttársaságnak, áll az elemzésben.
Ennek alapján a MÁV besorolása várhatóan a szuverén osztályzattal összhangban fog mozogni, ha azonban az állami támogatás ténylegesen gyengül vagy megszűnik, annak a Standard & Poor's szerint a MÁV-osztályzat kilátásának módosítása vagy leminősítése lehet a következménye.