Hétfőn este átvette a pénzügyi felügyelet felfüggesztő határozatát a MÁV ÁBE, és ennek alapján a biztosító egyesület keddtől nem köt új szerződéseket a kgfb-piacon. Az alkuszcégek már a hét elejétől levették kínálatukból az egyesületet. A biztosító vezetői hétfőn délelőtt még azt mondták: nem állítják le új kötéseiket, mert hivatalosan nem kapták meg a felügyelet ezt tiltó határozatát.
A MÁV ÁBE vezetői azonban hétfőn délutántól estig megbeszélést folytattak a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél (PSZÁF), amelyen megállapodtak abban, hogy a két fél együttműködik a jelenlegi helyzet megoldásában - mondta el az [origo] megkeresésére Binder István, a felügyelet szóvivője.
Ennek alapján a biztosító is felszólította brókereit, hogy ne kössenek új szerződést a felügyelet határozatának megfelelően - tudtuk meg.
A felügyelet visszavonásig függesztette fel a biztosítót
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (Felügyelet) 2008. április 8-ától visszavonásig felfüggesztette a MÁV Általános Biztosító Egyesület kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékének terjesztését és kötelezte az egyesületet tartalékhiányos kgfb állománya átruházásának előkészítésére.
A felügyelet határozata alapján az egyesület a felfüggesztés ideje alatt továbbra is jogosult és köteles meglévő kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási állományának kezelésére, így fennálló szerződésein alapuló biztosítási tevékenység végzésére. Ugyanakkor 2008. április 7-ét követően tett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésre vonatkozó ajánlatot nem fogadhat el. A felügyelet egyúttal kezdeményezte a biztosító első számú vezetőjének és vezető biztosításmatematikusának felmentését is.
A kgfb tevékenység felfüggesztését és az állomány átruházásának előkészítésére való kötelezést az egyesületnél meglévő állomány tartalékhiánya indokolta, amely hosszú távon veszélyezteti az intézmény biztonságos működését - áll a PSZÁF határozatában. A tartalékhiány megszüntetésére előzőleg az egyesület nem tudott a felügyelet által elfogadható pénzügyi tervet bemutatni.
Biztosítói háttérharcokról suttognak
Az ügy hátterében nagy biztosítók közötti harcot sejtenek a biztosítási szakmában. (Az [origo] névvel nyilatkozó embert nem talált az ügyben, mindenki neve elhallgatását kérte. A biztosító vezetőjét pedig többszöri megkeresésünk ellenére sem tudtuk elérni. Természetesen cikkünk megjelenését követően is helyt adunk bármelyik érintettnek, hogy véleményét elmondhassa.) Az MTI úgy tudja, hogy a biztosító megvásárlására többen is jelentkeztek.
Több, a biztosítási szakmában dolgozó embertől is úgy értesültünk azonban, hogy a MÁV ÁBE vezetői tavaly óta folytatnak tárgyalásokat a PSZÁF-al arról, hogy alapítanak egy új zrt.-t, amelybe a teljes kötelezős állományt átraknák. Ennek lényege az lenne, hogy a jövőben már nem egyesületként, hanem teljes biztosítóként üzemelnének a piacon.
Az új cégnek a minimális tőkéje 950 millió forint kellene, hogy legyen, ám ennél állítólag több, 2,6 milliárd forintra van ígérvénye a biztosító vezetőjének, akit azonban erről nem tudtunk megkérdezni. Egyik informátorunk szerint ezt a pénzt az egyesület jelenlegi 750 millió forintos tőkéjén felül teremtenék elő, tehát ez alapján nem igazán lehetne forráshiányról beszélni.
Az új cégnek állítólag áprilisig kellett volna megkapni az engedélyt. Ezt azonban nem sikerült megerősíttetnünk, mivel a felügyelet erre a kérdésünkre nem adott választ arra hivatkozva, hogy a biztosítóval folyamatban lévő ügye miatt részletekről nem nyilatkoznak.
A fedezetlenséget elszámolási vita okozhatja
Az egyesület tartalékhiánya informátoraink szerint főleg egy vagy két nagybiztosítóval fennálló elszámolási vita okozza. Ennek hátterében az állhat, hogy a biztosító(k) az egyesület szerint piaci ár felett végzi(k) el a MÁV ÁBEáltal okozott károk javítását, amit a biztosító sérelmez. A biztosító(k) így nem kapták meg az által(uk) követelt teljes összeget, amit bíróságon akar(nak) behajtani. Sérelmezi(k) viszont, hogy az egyesület nem tartalékolt el elég összeget arra az esetre, ha megnyerné a pert, így a kifizetést rizikósnak tartják, amiről valószínűleg sikerült meggyőzni a felügyeletet is.
Mindezek kapcsán felvetődött a MÁV egyesület teljes állományának átruházása is a felügyelet határozatában. A biztosító állományát 150-200 ezerre becsüli az általunk megkérdezett szakértők, és ennek sima átvételéről megoszlanak a vélemények.
Azt azonban biztosnak tartják, hogy lenne rá jelentkező. Egyrészt a tavaly novemberi váltási időszakban az átlagos árakat vizsgálva már nem a MÁV ÁBE volt a legolcsóbb, így azoknak, akik kisebb átlagos díjakkal dolgoztak még a bevétel átlagos növekedését is hozhatná ügyfeleinek átvétele.
Érdekes helyzetet teremthetne viszont az, ha egy nagy biztosító kebelezné be a MÁV ÁBE ügyfeleit, könnyen kommunikálhatná ugyanis azt, hogy ide vezetnek a nagyon alacsony tarifák, aminek ezzel véget kell vetni. Ez pedig az árak növekedéséhez vezetne - hívta fel a figyelmünket egy biztosítási szakember.
Vajon menne-e egy ekkora átvétel?
Eltérően vélekednek az [origo] által megkérdezett szakemberek arról, hogy egyáltalán könnyen menne-e az egyesület ügyfeleinek az átvétele. A tavalyi váltási időszak megmutatta ugyanis, hogy milyen adminisztrációs gondokat okozhat a hirtelen megnövekedett ügyfélszám. Éppen ezért egyik szakértőnk szerint amennyiben ide jut az ügy, jobb megoldás lenne, ha hagynák az év végével amúgy is kifutó szerződésállományt, és így novemberben válthatnának az érintettek.
Egy másik szakértő szerint viszont komolyabb gond nélkül meg lehetne oldani a MÁV ÁBE ügyfélkörének átvételét, hiszen erre a közelmúltban már több példa is volt, amikor egy-egy biztosító magától eladta ezt az üzletágát.