A szaktárca a múlt héten leszögezte, hogy a jövedéki adó és az áfa mértékén nem tud és nem is akar változtatni, a fuvarozók által felvetett más kérdésekben viszont hajlandó a kormányzati tárgyalófél érdemi engedményeket tenni.
A fuvarozók elképzelései között szerepelnek a szakképzési hozzájárulás felhasználására, a használatarányos útdíj rendszerének gyorsabb kialakítására, valamint a hétvégi korlátozások enyhítésére vonatkozó javaslatok. Napirendre került a fuvarozókat terhelő súlyadó, illetve regisztrációs adó mérséklése is. A pénzügyi tárca egyik tisztségviselője úgy fogalmazott: egy a mindkét fél számára elfogadható egyezség kialakítására komoly esélyt látnak.
A fuvarozók többsége türelmes és bízik a megkezdett tárgyalások sikerében - mondta a Napi Gazdaságnak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára, aki ugyan megérti az egyes fuvarozók elkeseredettségét is, de a jelen helyzetben semmiképp sem tartaná megfelelőnek ide nem illő eszközök alkalmazását, hiszen az egyeztetések nem értek véget, és a tárgyalóasztal mellett hallottak megoldással kecsegtetnek.
A fuvarozó szervezetek egy több elemből álló csomagról kezdtek tárgyalásokat a pénzügyminiszterrel, a jelenlegi magas üzemanyagár, illetve annak magas jövedékiadó-tartalma ugyanis csak az egyik olyan tényező, amely a környező országokhoz képest is rontja ennek a szektornak a versenyképességét. A fuvarozói körre az átlagnál magasabb közterhek rakódnak, egyebek között a munkaeszköznek számító gépjárművekre vonatkozó adóterhek miatt. Épp ezért például szeretnék megszüntetni a vagyonszerzési (átírási) illetéket, ami jelenleg köbcentinként 18 forint, ez a 15 ezer köbcentis járműveket használóknak esetenként 250-300 ezer forint kiadást jelent.
A megkezdett tárgyalások után a jelentősebb fuvarozói szervezetek a napokban alakítják ki álláspontjukat, azt szeretnék, ha a szakértői egyeztetések után a kormányzat előkészítené azokat a jogszabályi módosításokat, amelyek kedvező változásokat hozhatnának a fuvarozó vállalkozók számára. Dittel szerint az elmúlt egy év alatt körülbelül kétezer vállalkozással lett kevesebb az ágazatban, ezek nem tudták kompenzálni a magas terheket. A főtitkár ennél is súlyosabbnak tartja, hogy miután a fuvarozói kör ma már nem tudja lenyelni a költségnövekedést, az megjelenik a szolgáltatások áraiban, ami pedig ellentétes a kormányzati törekvésekkel - írja a Napi Gazdaság.