Miután kiválasztottuk a legszimpatikusabbnak tűnő rendszert, a rendszergazda mintát mutat, tanácsokat ad és tapasztalataival segíti a beilleszkedést. A Dakexpo Kft. Összeszedte az átvevő már kiválasztott üzlettel kapcsolatos feladatait és tennivalóit.
Az üzletnyitás előtt
Az üzletnyitáshoz megfelelő helyszín kiválasztása után megállapodást kell kötni a feltételeket illetően. Az átvevő feladata a befektetéséhez szükséges biztosításokról való gondoskodás és a pénzintézetekkel való tárgyalás is. Amennyiben azt üzlet jellege megköveteli, neki kell megszervezni a nagybani értékesítőktől történő beszerzést is.
Az előzetes hirdetési és promóciós kampányok elkészítésében és kivitelezésében, valamint felkészítő képzésben való részvétel is szerepel a forgatókönyvben. A kézikönyvben szereplő információk, ajánlások elsajátítása után természetesen maradéktalanul teljesíteni kell a kézikönyvben szereplő fizetési feltételeket. Az üzletnyitás előtti feladatkörben a munkatársak és beosztottak toborzása, betaníttatása, a cégalapítás és a szükséges adminisztratív tennivalók elvégzése is szerepel.
A megnyitó
A reményteljes új üzlet megnyitásakor a marketing terveknek megfelelő időzítés fontos. Az átvevő megnyitja az üzletet, végrehajtja a koncepció útjára bocsátását, ellenőrzi, hogy az üzlet a know-how-ban foglalt követelményeknek maradéktalanul eleget tesz-e és közvetlenül a nyitás előtt ellenőrzi a raktárkészletet.
A nyitás utáni kötelezettségek között szerepel a különböző továbbképzéseken, a promóciós és hirdetési kampányok szervezésében és lebonyolításában, találkozókon, üléseken, értekezleteken és üzleti tanácskozásokon való részvétel.
Önállóság
Az átvevő ilyenkor már önállóan viszi az üzlet bonyolítását, fogadja az átadó esetleges látogatásait és érdeklődését az üzletmenettel kapcsolatban. Értesíti a rendszergazdát minden jelentős dologról, ami az üzletben történt, és a forgalommal kapcsolatos bármilyen negatív vagy pozitív eseményről. Eleget tesz minden anyagi és a szerződésben vállalt kötelezettségének. Mindent elkövet, hogy saját területén védje az általa választott márka érdekeit és fejlessze azt.
A franchise tehát önmagában még nem jelent garanciát a sikerre. Nem elég hátradőlni és várni, hogy magától működjön az egyébként már bejáratott rendszer. Bordás Gergő, a Gekko franchise-hálózat alapító tulajdonosa összeszedte, hogy szerint mi a hét leggyakoribb és legsúlyosabb tévhit a franchise-zal kapcsolatban.
Nem igaz, hogy keveset kell dolgozni
Amennyiben valaki a 8 órás munkanapot megerőltetőnek találja, talán nem érdemes franchise üzletbe vágnia. Bordás szerint itt sokkal többet kell dolgozni. Az alkalmazottaktól nem lehet elvárni, hogy önként és dalolva túlórázzanak, az átvevő viszont saját érdekében dolgozik - vagy csődbe megy. Arra sem érdemes számítani, hogy valami más mellett elvezetgeti az üzletet.
Van főnök
Elterjedt az a tévhit, hogy amennyiben saját üzletet vezet az átvevő, megszabadul a beosztotti viszonytól. Nem munkajogi értelemben ugyan, de főnöke, a franchise vállalkozásban senki nem a maga ura. A helyzet itt ráadásul sokkal keményebb és élesebb, mivel nem csak egy munkaviszony a tét, hanem maga az üzlet, amibe mindkét fél igen jelentős összeget fektetett be. Aki még soha nem állt alkalmazásban, nehezen viseli a kötöttségeket, alárendelt szerepet egy hierarchiában - nagyon alaposan fontolja meg, bele kíván-e vágni bármilyen franchise üzletbe - tette hozzá Bordás Gábor.
Nem igaz, hogy keveset kell beruházni
Egy munkahelyen valóban keveset ruház be a beosztott. A franchise-nál azonban rengeteget kell beruházni. Akár az egész meglévő vagyont, sőt, ha szükséges, még többet is (kölcsönök felvétele, eladósodás). Egy franchise rendszerben ráadásul bizonyos beruházásokra rákényszerítheti az egész franchise érdek. Nem beszélve a sajátja érdekről: ha nem ruház be, csődbe megy.
Tévhit, hogy nincs kockázat
A franchise a kockázatot ugyan sok szempontból csökkenti, de bizonyos szempontból még növeli is. Például amiatt, hogy bizonyos beruházásokra kötelez. Összességében tehát, mint bármilyen üzleti vállalkozás esetében, az üzleti kockázat itt is minden esetben magas. A befektetőnek kell mérlegelnie, hogy mekkora kockázatot kíván vállalni a remélt siker érdekében, és reálisan fel kell mérnie a kudarc lehetőségét is. A franchise tehát azoknak sem menekülő út, akik tartanak az üzleti kockázattól.
A saját elképzelések
A franchise nem az a fórum, ahol a saját elképzelések megvalósulhatnak. Nem való azoknak, akiknek elegük van abból, hogy utasításokat kell követni. Ez ugyanis másról sem szól. Egy igen gyakori irreális elvárás a franchise rendszergazdával szemben, hogy az átvevők véleménye alapján a koncepciót hajlandó legyen megváltoztatni. Különösen az új csatlakozók érzik úgy, hogy erre jogot is formálhatnak, valamiféle demokratikus döntéshozatali procedúra keretein belül. A franchise azonban nem így működik, a szerződésekben nem ez áll, hanem az, hogy az átvevő mindenben precízen követi a rendszergazda útmutatásait. A franchise egy rendkívül rugalmatlan szervezet, nem alkalmazkodik az egyedi igényekhez.
Sok tekintetben még egy hagyományosan működő multinacionális nagyvállalatnál is rugalmatlanabb - hiszen bizonyos értelemben éppen rugalmatlanságra épül. Bordás Gábor tanácsa, hogy egy franchise-hoz való csatlakozás előtt előzetesen mérje fel, hogy mindenben azonosulni tud-e azzal, ahogy az működik, mert nem fog tudni rajta változtatni. Át kell tekinteni a rendszergazda korábbi döntéseit, mert a szerződés megkötését követően is a ő fog döntéseket hozni az üzletet illetően.
Stressz nélkül márpedig nincs franchise
Bordás Gábor szerint hatalmas a stressz. Itt ugyanis nem elég, hogy valaki képes a vállalkozással járó általános stresszt kezelni, plusz nyomást gyakorol a rendszergazda, az ügyfelek elvárásai sokkal magasabbak, mint egy átlagos családi vállalkozással szemben.
A siker sincs borítékolva
A franchise üzlet nem garantálja a sikert a csatlakozóknak. Egy jó munkahely sikeres maradhat úgy is, ha egy beosztott nem végzi el jól a feladatokat. Egy franchise üzletben azonban biztosan kudarcra van ítélve az, aki nem képes tartósan, kivétel nélkül minden kötelezettségének 100 százalékban megfelelni - közölte Bordás Gábor. A franchise nem oldja meg a problémákat. Ha egy alkalmazott kilép, az üzletvezetőnek kell elintéznie a papírmunkát, és egy újat felvenni helyette. Ha rossz döntéseket hoz, az új alkalmazott (is) károkat fog okozni. A franchise nagyon részletesen definiál egy utat, amit az átvevőnek kell végigjárni.