Az autókivitel 20 százalékkal növekedett, s a bevételek meghaladták a félmilliárd koronát. "A csehországi autóipar tavalyi sikere alapvetően két pilléren alapult: az első az, hogy jelentősen megnőtt a Skoda gépkocsik eladása, míg a másik az, hogy tavaly teljes kapacitással működni kezdett a TPCA autógyár Kolínban. Ez a siker a cseh beszállító cégek sikere is" - fejtette ki Jahn. Szükséges megjegyezni, hogy a sikerhez nagymértékben hozzájárul a nyugat-európai piacokon tapasztalható konjunktúra, valamint a közép- és kelet-európai országok gazdaságának dinamikus erősödése - állítja David Mark, a Patria Finance ügynökség elemzője.
Jön a Hyundai is
Az autóipar a kivitel húzóágazata is, mert a termelés jelentős része külföldi piacokon talál elhelyezésre. Tavaly Csehországban majdnem egymillió gépkocsit gyártottak. Az idén várhatóan első ízben a legyártott gépkocsik száma meghaladja az egymilliót. Csehország ezzel az első helyre kerül a világon az egy főre eső legyártott gépkocsik tekintetében. A Skoda és a TPCA mellé rövidesen felsorakozik a Hyundai cég is, amely két éven belül évente szintén mintegy 300 ezer személygépkocsit fog előállítani.
Több vélemény szerint is a jövőben lelassulhat a csehországi autóipar fejlődése, növekedése. Egyre nagyobb ugyanis a munkaerő hiány, különösen a jól képzett szakmunkások hiányzanak, s komoly problémákat okoz az egyre erősödő cseh korona, valamint a folyamatosan dráguló üzemanyagok is.