A Vasutas Biztosítási Szervező Kft. biztosítási brókerként jött létre 1999-ben azzal a céllal, hogy a MÁV saját brókereként közreműködjön a vasúthoz kapcsolódó biztosítási szerződések létrehozásában. Ebből nőtte ki magát a MÁV ÁBE, amely 2001. július 1-jén kezdte meg működését. Kezdetben a MÁV különféle biztosításaira szakosodott, de két évvel később már felvette a termékpalettára a kötelező gépjármű felelősségbiztosítást (kgfb-t) is. Miután az egyesület vezetői egyre inkább ebben láttak üzleti lehetőséget, fokozatosan ebbe az irányban haladtak, mígnem 2007. november-decemberben már 200 ezer ügyfélre tettek szert. Időközben a MÁV "kiszállt" az egyesületből, így már csak a neve idézi a vasutat.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) először 2006. június elején függesztette fel a MÁV ÁBE kgfb-tevékenységét szeptember végéig, ami meghosszabbított november 30-ig. Akkor az egyesület vezetői a nagy biztosítók "bosszúját" látták a felfüggesztésben, mivel nem hirdethettek díjat a következő évre. Az akkori felfüggesztés indoka a tartalékok hiánya volt.
Olcsó biztosítás, magas kockázatú vevők
A múlt évi kgfb váltáskor közel 200 ezer ügyfélre tett szert az egyesület. Kétségtelenül ez volt a legolcsóbb biztosító, különösen a fiatal városi autótulajdonosoknak, akiktől minden biztosító szabadulni igyekszik, mivel nagyon rossz a kárstatisztikájuk. A biztosító ügyfelei által okozott károkat sok szerviz már előtte is csak készpénzért javította, nem fogadta el az egyesület fizetési ígérvényét. Az egyesület mindig arra hivatkozott, hogy nem fogadja el a nagy biztosítók által meghonosított magas rezsióradíjakat, csak a reális díjat téríti, ezért tud olcsó maradni.
Az újabb felfüggesztésre az idén április elején került sor, amikor április 8-tól visszavonásig felfüggesztette a PSZÁF a MÁV ÁBE kgfb termékeinek értékesítését, egyúttal felügyeleti biztost is küldött az egyesülethez. Az indok a pénzügyi stabilitás hiánya volt. Ezt követően "estek ki a szekrényből a csontvázak": előkerültek olyan károk, amelyekre egyáltalán nem képeztek addig tartalékot. A június 6-án megtartott közgyűlésen a felügyeleti biztos 5,8 milliárd forintban határozta meg a saját tőke hiányát.
A csütörtöki közgyűlés talán legfontosabb napirendi pontja a pótlólagos befizetés megszavazása - tagonként 20-30 ezer forint közti összegről van szó. Az alapszabály tiltja ezt, így előbb azt kell módosítani. Amennyiben ez megtörténik akkor az egyesület az év végéig tovább működhet.
Amennyiben elmarad a pótbefizetés, akkor a PSZÁF azonnal visszavonja a MÁV ÁBE működési engedélyét, és a tagoknak 30 napon belül új biztosítónál kell megkötniük - új, magasabb díjakkal - az új kgfb szerződést. Az új biztosítónál induló kockázati időszakig mindenképpen helyt kell állniuk a MÁV ÁBE tagjainak. Ez azt jelenti, hogy az egyesület fizeti a károkat addig, ameddig pénze van, utána a károkozónak magának kell a különbséget rendeznie. Az átlagos kár eddig 400 ezer forint volt. A pótbefizetés viszont fedezné egészében a károkat.