Az utazási szolgáltatók csődszezonja nem marad el szinte egyik évben sem. Éppen ezért az utasoknak is sokkal körültekintőbben kell eljárniuk az irodák kiválasztásánál, illetve érdemes tájékozódniuk arról is, hogy mi a teendő, ha mégis bekövetkezik a baj.
Két, 1996-ban elfogadott kormányrendelet tartalmazza az utazási szerződéssel, illetve az utazási irodák nyilvántartásba vételével kapcsolatos szabályokat, amelyeket az utóbbi években több alkalommal is módosítottak elsősorban az utasok és a szolgáltatások minél nagyobb biztonsága érdekében.
Díjvisszafizetés, kamat, kártérítés
Az előírások szerint az utazási irodának legkésőbb az utazás megkezdése előtt 15 nappal van lehetősége arra, hogy írásban tett nyilatkozattal elálljon a korábban megkötött szerződéstől. Ha erre nem az utas érdekkörében jelentkező okból kerül sor (azaz például nem azért, mert az utas a teljes díjat nem fizette meg), akkor az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatást kell felkínálni, természetesen csak akkor, ha erre van reális lehetőség. Amennyiben az iroda a helyettesítő szolgáltatás nyújtására nem képes, vagy az utas a felkínált lehetőséget nem fogadja el, követelheti a teljes befizetett díj azonnali visszafizetését évi 20 százalékos kamattal terhelten.
Ezen túlmenően az elállás következtében jelentkező kárt (ideértve a nem vagyoni kárt is) meg kell téríteni, kivéve, ha olyan, az emberi életet és egészséget, illetve a vagyonbiztonságot veszélyeztető külső körülmény adódott, amely a szerződés megkötésekor nem volt előre látható és az adott helyzetben elvárható gondossággal nem volt elhárítható, vagy a jelentkezők létszáma a meghirdetett legalacsonyabb résztvevőszámot nem érte el.
Ki a felelős?
A szerződésben vállalt szolgáltatások teljesítéséért az utazásszervező felel. Külföldi utazásszervező utazásainak a belföldi értékesítése esetén viszont az utazásközvetítő a felelős az utassal szemben, úgy, mintha maga szervezte volna a szóban forgó utat. Az utazási vállalkozó felel az utazási szerződés nem, vagy hibás teljesítéséből eredő károkért, kivéve, ha a nem teljesítés, vagy hibás teljesítés sem az ő, sem az általa igénybe vett közreműködő magatartására nem vezethető vissza. Különösen ilyennek tekinthető, ha a szerződés teljesítésében mutatkozó hiányosságok éppen az utas magatartásával állnak összefüggésben, vagy a hibák olyan harmadik személy magatartására vezethetők vissza, aki az utazási szerződésben vállalt szolgáltatások teljesítésével nincs kapcsolatban, s a hibát az utazási vállalkozó kellő gondossággal sem láthatta előre, illetve azt nem volt képes elhárítani.
Ide tartozik az úgynevezett vis maior esete is. A vis maior olyan szokatlan, előre nem látható körülmény, amely az utazási iroda akaratán kívül áll, s amelynek következményeit a legkörültekintőbb gondosság mellett sem lett volna képes elhárítani.
Vagyoni biztosíték
Az utazási irodák nyilvántartását vezető Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) tájékoztatója szerint vagyoni biztosíték szükséges a belföldről külföldre történő kiutaztatásból, a külföldi szálláshely belföldi értékesítéséből, valamint a külföldi utazásszervező által szervezett utazás magyarországi értékesítéséből származó károk kompenzálására. A biztosíték összegének az alapját képező árbevétel 12 százalékát, de legalább négymillió forintot el kell érnie.
Ha az utazási vállalkozó a belföldről külföldre történő kiutaztatás szervezése során charter járatot vesz igénybe, illetve a garantált szerződésből származó kötelezettségei az árbevétel 25 százalékát meghaladják, akkor a vagyoni biztosíték összege az alapját képező árbevétel 20 százalékáig, de legalább húszmillió forintig emelkedik. Belföldi utazások szervezése esetén is kell biztosítékot adni. Ilyenkor azonban viszonylag alacsony a mérték, amely a biztosíték alapját képező árbevétel 3 százaléka, de legalább ötszázezer forint. Fontos ugyanakkor, hogy kiutaztatói és belföldi tevékenység együttes végzése esetén a vagyoni biztosítékot külön-külön kell számításba venni.
A vagyoni biztosíték alapja az adott évben, illetve az előző évben elszámolt értékesítések nettó árbevétele közül a magasabb összeg. Az utazási vállalkozó ugyanakkor minden évben, legkésőbb május végéig köteles a biztosítékot az előző éves elszámolás függvényében módosítani. Ennek megtörténtét és az árbevétel összegét az MKEH-nak igazolni kell. Ha az év folyamán a tényleges árbevétel 10 százalékkal meghaladja a biztosíték összegének a meghatározásánál figyelembe vett árbevételt, akkor a vagyoni biztosíték összegét a tényleges forgalomnak megfelelően 5 napon belül szintén módosítani kell.
A vagyoni biztosíték egyébként bankgarancia, pénzbeli letét, vagy biztosítóval kötött biztosítási szerződés lehet, amelynek a meglétét minden év október végéig az MKEH-nak igazolni kell. A biztosíték a szükséghelyzetbe került utasok érdekében teendő intézkedések (például hazaszállítás) és a kényszerű tartózkodás költségeinek a fedezésére, valamint az előleg, illetve részvételi díj visszafizetésére használható fel.