A versenyfelügyeleti hatóság bejelentése szerint a LUKOIL, a Gazprom Neft, a TNK-BP Holding, a Rosneft és a Surgutneftegaz ellen "uralkodó piaci helyzettel való visszaélés" címén kezdődik vizsgálat.
A szóban forgó óriáscégek, amelyek egyenként is rendelkeznek az ágazat teljes vertikumával, egymás közt döntötték el, hogy egy-egy repülőtéren mely légitársaságok tankolhatnak és mennyit. Módszereik következtében a kerozin ára tavaly ősz óta megduplázódott Oroszországban, túlszárnyalva az európai árakat is.
A kormány a héten több intézkedést is hozott a kerozint forgalmazó cégek monopolhelyzetének megtörésére. Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettes hétfőn a kabinet ülésén jelentette be, hogy a szentpétervári tőzsdén még júliusban próbakereskedést kezdenek a kerozinnal. Emellett újabb jogkörökkel ruházták fel a piacfelügyeletet is az üzemanyagtöltő ágazat ellenőrzésére, hogy korlátozhassa az egyes olajcégek piaci részesedését. Tekintettel arra, hogy az orosz légi szállítás teljesítménye a magas árak ellenére is mintegy 20 százalékkal bővült 2008 eleje óta, Ivanov a kerozingyártási kapacitások bővítésére irányuló lépéseket is szükségesnek nevezett.
A RIA Novosztyi hírügynökség kommentárja szerint a kormányfő, Vlagyimir Putyin által múlt pénteken Szeverodvinszkben bejelentett intézkedéseket az ágazat liberalizálására szintén nagyrészt az indokolja, hogy a légi szállítás rendkívül megdrágult. "Putyin az ügyben elszánt harcosként lépett fel az ágazat gáz- és olajmonopóliumai ellen", élesen támadva még a Gazprom vezetőjét, Alekszej Millert is, amiért úgymond figyelmen kívül hagyja az összállami érdekeket, írta a RIA Novosztyi.
Moszkvában a kerozin tonnájáért ma 36 ezer rubelt kell fizetni (több mint 1500 dollár), ami kétszerese a tavaly őszi árnak, míg az európai országokban átlagosan 1270 dollárért adják ugyanazt, és az ár május óta 8 százalékkal csökkent.
Az orosz légi szállítók kölcsönös elszámolásait bonyolító hatóság keddi közlése szerint az egeket verő kerozinár sem állta útját a forgalom bővülésének. Adataik szerint az orosz légitársaságok az idei első félévben összesen 22,5 milliós utast szállítottak - ez 9,9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakáshoz képest, míg az áruszállítás terén a 400 ezer tonnát érte el a teljesítmény, ami 25,9 százalékkal haladja meg a bázisidőszak eredményét. A szövetségi légi szállítási ügynökség (Roszaviacija) az ugrásszerű növekedést kedden az orosz gazdaság egészének erősödésével magyarázta.