A londoni hivatalos kereskedés végén az északi-tengeri olajtípus legközelebbi határideje 4,14 dolláros napi gyengüléssel 99,30 dollárig süllyedt, a folytatódó elektronikus forgalomban 99,04 dollárig esett tovább, majd visszakapaszkodott néhány centtel 100 dollár fölé.
A Brent április eleje óta nem járt 100 dollár alatt. A referenciatípus hordója jelenleg csaknem 50 dollárral olcsóbb nyár közepén beállított eddigi rekordjánál: júliusban 147 dolláron tetőzött. A Centre for Economics and Business Research (CEBR) - az egyik legnagyobb, nem befektetési banki jellegű londoni gazdaságelemző és előrejelző intézet - legutóbbi negyedéves világgazdasági jelentésében például azt jósolta, hogy 2009-ben a kínai GDP növekedése az eddigi, 10 százalék feletti éves ütemekről 7,4 százalékra lassul, ahogy az idei nyári olimpiai játékok után a kínai kormány visszafogja az állami költekezést, és figyelmét az infláció megfékezésére fordítja. A ház szerint ehhez járul, hogy az amerikai gazdaság 2008-ban és 2009-ben "gyakorlatilag nem fog növekedni".
Mindez hűteni fogja valamelyest az energiahordozó- és nyersanyagpiacokat, és megvan a lehetőség arra, hogy az olajárak 2009 végéig akár 74 dollárig is csökkenjenek a CEBR szerint.
Az USA-ban is drágul a benzin - jönnek a gazdaságosabb autók - csökken a kereslet
A Lehman Brothers bankcsoport londoni befektetési részlegének legutóbbi energiapiaci elemzése szerint 2008-ban átlagosan 86,3 millió hordó lesz a globális napi olajkereslet, alig 790 ezer hordóval több, mint tavaly. A ház által a napi átlagos világkeresletre adott tavaly év végi előrejelzés még 1,5 millió hordós idei növekedésről szólt.
A Lehman iparági elemzői a gyengülő keresleti összkép alapján már az idei negyedik negyedévre is csak 110 dolláros, 2009 első negyedére pedig 90 dolláros hordónkénti átlagárat várnak a jóval 140 dollár feletti nyári rekordok után.
A cég szerint a magas árak már az Egyesült Államokban is hatni kezdtek a keresletre. Az amerikai autósok által összesen megtett úthossz az idei első félévben 2,1 százalékkal csökkent, ahogy az átlagos kiskereskedelmi benzinár elérte a gallononkénti (3,78 liter) 4,10 dollárt.
Ráadásul az amerikaiak e rövidebb utakat is egyre gazdaságosabb kocsikkal teszik meg: a főleg városokban használt luxus-kisteherautók és sport-haszonjárművek (SUV) a szezonálisan kiigazított gépjármű-értékesítésnek már csak a 12-13 százalékát adják a tavaly mért 18 százalékos részesedés helyett, állt a Lehman Brothers legutóbbi londoni iparági elemzésében.
Egyelőre nem csökkentik a kitermelést
A szakértők arra számítanak, hogy a múlt héten jelentősen csökkent az amerikai olajtartalék és a feldolgozott olajtermék-tartalék, mert a Gustav hurrikán miatt komoly fennakadások voltak az olajtermelésben, illetve az olajimportban.
A Reuters által kedden megkérdezett 14 szakértő véleményének az átlaga szerint a szeptember 5-én záródott héten az amerikai olajtartalék 4,4 millió hordóval, a benzintartalék 4,2 millió hordóval, a fűtőolajat és dízelolajat tartalmazó feldolgozott olajtermék-tartalék 2,7 millió hordóval csökkent. Az amerikai kormány energetikai tájékoztató hivatala (EIA) szerdán közi a heti adatokat.
A szakértők előrejelzése szerint az olajfinomítók kapacitáskihasználtsága 7,2 százalékponttal esett az egy héttel korábbi 88,7 százalékról. A Gustav hurrikán miatt teljesen szünetelt a napi 1,3 millió hordós amerikai olajtermelés a Mexikói-öbölben. Hivatalos adatok szerint vasárnap még 1 millió hordó termelés állt.
A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) olajminisztereinek bécsi tanácskozásán, kedden késő este, a szervezet elnöke úgy vélte, hogy a kartellnek most nem kell csökkentenie a termelési szinteket, viszont lehet, hogy később így kell tennie, és a jobb szabályozás segít a túlkínálat megszüntetésében. Úgy ítélte meg, hogy az árak hosszú távon a 90-100 dolláros sávban maradnak.