A legnagyobb cseh autógyár - a Volkswagen csoportba tartozó Skoda Auto Mladá Boleslav - már szeptember végén bejelentette: tekintettel a nemzetközi pénzügyi válságra, az idén néhány ezerrel kevesebb autót fog gyártani az eredetileg tervezettnél. Ennek érdekében október végén egy hétre leáll a munka a Skoda-gyárban. Később megszüntették a korábban betervezett szombati műszakokat is. A problémák ellenére a Skoda vezetése továbbra is azt állítja, hogy a gyár az idén is majdnem 650 ezer gépkocsit fog gyártani. A cég azt azonban elismeri, hogy a válság következtében csökkenőben a kereslet a Skoda kocsik iránt a hazai és a nemzetközi piacon is.
A TPCA nem adja fel
Míg a Skoda korlátozza a gyártást és árat csökkent, addig a TPCA, amely a Toyota, Peugeot és a Citroen autógyárak közös csehországi vállalkozása, a jövő évben 20 ezerrel több autót akar gyártani - jelentette be október elején Jirí Cerny, a TPCA elnökhelyettese. A cégvezetés tervei szerint a TPCA jövőre 340 ezerre emeli a legyártott autók számát. Idén várhatóan 320 ezer kiskocsit gyárt a Prágától keletre fekvő Kolínban székelő autógyár. Az idei szám is már 11,5 ezerrel magasabb, mint a 2007-es termelés.
Piaci elemzők rámutatnak: a drága üzemanyagok és a gazdasági válság miatti aggodalom mellett a kevésbé szennyező gépkocsik használatának állami támogatása is közrejátszik abban, hogy az emberek egyre inkább előnyben részesítik a kis fogyasztású gépkocsikat. A kevésbé szennyező gépkocsik használatának állami támogatása általánosan elterjedt Nyugat-Európában. A TPCA autóinak döntő része éppen ezeken a piacokon kerül eladásra.
A termelés növelése több tízmillió koronás beruházásokat fog igényelni. A TPCA vezetése azzal is számol, hogy további munkaerőre lesz szüksége. Az idén mintegy 100 ember felvételét tervezik.