Az újság emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió az elmúlt időszakban jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy új közép-ázsiai gázszállítók megnyerésével csökkentse az Oroszországtól való függőséget. Ezek az erőfeszítések azonban a Handelsblatt szerint kevés sikerrel jártak.
Angela Merkel kancellár személyesen járt közbe a türkmén elnöknél a közép-ázsiai gázszállítások érdekében, az EU pedig új energiapolitikai stratégiájában - amelyet várhatóan csütörtökön hoznak nyilvánosságra - a legnagyobb európai energiakonszernekből álló vásárlói konzorcium felállítását tervezi az unió piaci erejének növelése érdekében. Oroszország azonban a Handelsblatt információi szerint ismét csapást mérhet az európai tervekre, arra készül ugyanis, hogy felvásárolja Kaszpi-tengeri szomszédai földgázkészleteit, majd az energiahordozót értékesítse az európai országoknak.
Ezáltal az osztrák energiakonszern, az OMV által vezetett konzorciumnak a Nabucco-vezeték megépítésére irányuló tervei halálra vannak ítélve. A konzorcium elképzelése szerint a földgázt Közép-Ázsiából Törökországon keresztül kellene Európába szállítani. Ugyanakkor továbbra is homályos, hogy valójában melyik ország szállítaná a földgázt - írja a lap, amely bakui kormányforrásokra hivatkozva rámutatott: a térség egyik legfontosabb kőolaj-, illetve földgáztermelője, Azerbajdzsán például az orosz Gazpromnak akar földgázt szállítani. Az újság értesülése szerint erről már előzetes megállapodás jött létre az orosz "gázóriás" és Baku között.
A Handelsblatt szerint ugyanakkor nemcsak Azerbajdzsán, hanem Kazahsztán is orosz nyomás alatt áll, és az EU-t Kazahsztán is kikosarazta. A kazah gazdasági miniszter ennek kapcsán felhívt a figyelmet arra, hogy "Moszkva állandó nyomást gyakorol ránk annak érdekében, hogy ne vegyünk részt a Nabuccóban". Az újság szerint a közelmúltban Türkmenisztán is elutasította Andris Priebalgs uniós energiaügyi biztosnak az európai szállításokra irányuló kérését.
Az újságnak nyilatkozó brüsszeli energiaszakértők elmondták, a Nabucco-vezeték iráni földgáz-szállítások nélkül amúgy sem tölthető fel. Teheránt azonban általános vélekedés szerint politikai okok miatt ki kellene hagyni a Nabuccóból. Ezen túlmenően a konzorcium belső konfliktusokkal is küszködik, az egyik legnagyobb problémának Törökország - derül ki a cikkből, amely utalt a projektben részt vevő Botas török állami földgáztársaság különleges követelésére. Ennek lényege, hogy Törökország - illetve a társaság - nem elégszik meg a tranzitország szerepével, hanem a vezetéken szállítandó gáz 15 százalékának kedvező áron történő és tranzitköltségek nélküli "eltérítésére" törekszik, egyrészt saját felhasználásra, másrészt harmadik piaci értékesítésre.A Handelsblatt szerint a konzorcium elutasítja a török követelést, mert az veszélyeztetné a Nabucco pénzügyi megvalósíthatóságát.