Válságjelek a lízingpiacon, jön a drágulás

Vágólapra másolva!
A pénzügyi szektorból induló, mára a reálgazdaságot is elérő válság a pénzügyi szolgáltatók között a lízingcégeknek is komoly problémát okoz. Egyelőre nincsenek adatok arról, hogy a krízis kapcsán megnőtt volna a hátralékosok száma, az ágazati szervezet szerint ez fél éven belül derülhet ki. Mindenesetre a konstrukciók drágábbak lesznek.
Vágólapra másolva!

A pénzügyi szektorból induló, mára a reálgazdaságot is elérő válság a pénzügyi szolgáltatók között a lízingcégeknek is komoly problémát okoz. A forrásokhoz való hozzáférés nehezebbé válása jelentheti az egyik legnagyobb nehézséget.

A legtöbb társaság anyabankján keresztül jut forráshoz, de a jelenlegi helyzetben a lízingtársaság tulajdonosa nem igazán, vagy csak nagyon drágán tud pénzt szerezni.

A krízis jele

Akad olyan piaci szereplő a lízingpiacon, amely - még - rendelkezik devizaforrással, de van olyan is, amelynél az anyabank kizárólag a forintban történő finanszírozást engedélyezi. A válság egyértelmű jele, hogy az elmúlt időszakban legnépszerűbb svájcifrank-alapú finanszírozást igyekeznek visszafogni - jellemezte a piac helyzetét az [origo] kérdésére Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

Ennek ellenére továbbra is sokkal vonzóbbak a devizaalapú konstrukciók, mivel a forintalapú kölcsönökkel szemben 8-9 százalékpontos előnyt élveznek, ez pedig tekintélyes különbséget jelent a havi törlesztőrészletben. Bár a lízingpiaci szereplőknél fellelhetőek a havi fix kiadást biztosító konstrukciók, ezek részesedése elenyésző, mivel drágábbak hagyományos - változó kamatozású - társaiknál. (Ezeknél a fix részletet garantáló termékeknél a futamidő változik: ha az előre megszabott időszakban a kamatok vagy az árfolyamok az ügyfél számára kedvezőtlenül változnak, többletkiadást okoznának, akkor meghosszabbodik a törlesztési idő. Ellenkező esetben rövidebb is lehet a futamidő.)

Az elmúlt években nagy volt a szórása a különböző finanszírozók által kínált legtöbb konstrukció törlesztőrészletének, függően attól, új vagy használt autóról, az importőr által támogatott vagy egyéb akcióról volt szó. A válság miatt a következő időszakban drágulás várható, a meglévő szerződéseknél különböző elemekből tevődhet össze a "részletemelkedés".

Amennyiben az ügyfél erős forint mellett vette fel a hitelt - mondjuk idén nyár elején, amikor a svájci frank árfolyama 150 forint alatt járt -, a magyar deviza gyengülése akár 20-25 százalékkal is megdobhatta a havi kiadást. A forinthitelek esetében az október 22-én végrehajtott - 3 százalékpontos alapkamat-emelés okozhat fejfájást az adósoknak, a jegybank lépése, futamidőtől függően akár 8-12 százalékkal növelheti a havi kiadást. Az új szerződéseket a korábbinál 2-5 százalékponttal magasabb kamat mellett kötik meg a lízingtársaságok - mutatott rá az adósok pénztárcáját érintő várható változásokra a főtitkár.

Mintahitel

Az [origo] kalkulációja alapján egy, a napokban felvett svájcifrank-alapú - 3 millió forint összegű, annuitásos, ötéves futamidejű - gépjárműhitel havi törlesztőrészlete, 5 százalékos teljes hiteldíjmutató (thm) mellett - nem akciós kezdőrészlet esetén - 56 ezer forint, és a meghatározott paraméterek változatlansága mellett - amire egyébként rendkívül kevés az esély - a további 59 hónapban ugyanennyit kell fizetni. Ha a forint 10 százalékkal gyengül a svájci frankkal szemben, és a kamat nem változik, akkor az érintett adósnak 5660 forinttal többet, vagyis közel 62 ezer forintot kellene fizetnie az adott hónapban.

Amennyiben a kamat 100 bázisponttal emelkedik, és a kiindulóponthoz képest 10 százalékos árfolyamcsökkenés következik be, akkor a havi kiadás 7180 forinttal növekszik, azaz a hitel havi költsége 63,2 ezer forintra emelkedik. (A mintahitelnél feltételezett változásokat a finanszírozók nem mindig építik be a részletbe, a kamatváltozásból adódó többletet például nem mindig hárítják át az ügyfelekre. Az 5 százalékos thm meglehetősen alacsonynak tűnhet, de az interneten fellelhető ajánlatok között található ilyen, vagy ennél kedvezőbb ajánlat is.)

A részlet havi változása forintban

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

A válság miatt egyelőre nem látható, hogy megnőtt volna a hátralékosok száma - válaszolta kérdésünkre Lévai Gábor, hozzátéve: friss adatok még nem állnak rendelkezésre, ezek a hatások nem egy hónap, hanem inkább fél-egy év alatt jelentkeznek. Az összkép azonban már 1-2 éve fokozatosan romlik, a pénzügyi felügyelet adatai alapján folyamatosan nő a késedelembe eső ügyfelek aránya.

A lízingtársaságok által visszavett járművek sorsával talán nincs mindenki tisztában. Lévai ennek kapcsán elmondta: a szóban forgó autókról igazságügyi szakértői vélemény készül, ez határozza meg azt az árat, amelyen majd meghirdetik az autót. A legtöbb lízingcég ezután internetes aukción értékesíti a visszavett autókat, mivel így lehet érte a legtöbbet kapni.

Az ágazati szervezet becslése szerint egyébként évek óta 20 ezer körül van a visszavett autók száma, és minden finanszírozó cég úgy fejleszti a kintlévőség-kezelési folyamatait, hogy elkerülje a gépjármű-visszavételt, mivel egy átlagos visszavett autón legalább 30 százalékos veszteséget kénytelen elkönyvelni.

Jövőre nem várnak növekedést

A jövőről szólva Lévai Gábor azt is elmondta, hogy 2009-ben nem várnak növekedést, a szövetség az idei teljesítménnyel számol, vagyis 1200 milliárd forintos kihelyezést prognosztizál.

A szakember szerint kiutat jelenthet a stagnálásból, ha a kis- és középvállalkozások finanszírozásában jobban teret nyerne ez a finanszírozási forma. Fontos lenne, hogy az uniós támogatási programokba beépüljön a lízing, ebben az esetben bővülne a szerződések száma.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!