Nagy bajban a vezető autógyártók

Vágólapra másolva!
Durván visszaestek az amerikai új autó értékesítések, a világ vezető gyárai közül a Toyota, a general Motors és a Ford is katasztrofális novemberi értékesítés számokat tettek közzé.
Vágólapra másolva!

A világviszonylatban első-második helyet elfoglaló Toyota Motor Corp. kedden bejelentette, hogy amerikai eladásai 34 százalékkal estek vissza novemberben. Ez azt jelenti, hogy az egy évvel ezelőtti 197 ezerhez képest most csak 130 ezer autót értékesített a japán cég a tengerentúlon.

A személygépkocsik forgalma 32,3 százalékkal esett vissza, 77 ezer darabra, a tavaly ilyenkor regisztrált 114 ezerrel szemben. A kisteherautók eladásai 36 százalékkal estek vissza - ebben benne vannak a lakosság által széles körben használt városi terepjárók és pick-upok is -, 53 ezerre, a korábbi 84 ezerről. A Toyota Prius eladásai még drasztikusabban zuhantak: 48,3 százalékkal mérséklődtek az USA-ban.

További visszaesés várható

Nagyon megérzi a második legnagyobb amerikai autógyártó, a Ford - amely világviszonylatban a 4-6. helyen áll - az új gépjárművek iránti kereslet visszaesésének folytatódását az USA-ban, a társaság eladásai durván visszaestek novemberben: a márka összértékesítése 30,6 százalékkal zuhant az egy évvel korábbihoz képest - akkor 177 485 négykerekűt adtak el, most csak 123 222-őt. "Az amerikai gazdaság tovább gyengül, és az autóeladások ezt tükrözik" - közölte Jim Farley, a Ford marketingfőnöke. A társaság a csökkenő forgalom alapján 2009 első negyedévében észak-amerikai termelését 38 százalékkal csökkenti az idei év hasonló periódusához képest.

A Lincoln és a Mercury márkákat is figyelembe véve 31,5 százalékos a csökkenés, teherautókból pedig 29 százalékkal kevesebbet értékesítettek. A teherautók közt vezető modelljéből, az F-szériából 18,6 százalékkal kevesebb fogyott. A Ford utolsó európai márkája, a Volvo - amelytől egyébként már erősen szabadulna - mindennél is brutálisabb viszaesést szenvedett el, 46,5 százalékkal csökkentek az eladások. A Ford 9 milliárd dollár kölcsönért folyamodott a kongresszushoz azért, hogy 2011-re visszaszerezze nyereségességét.

A General Motors még rosszabbul teljesített az utolsó előtti hónapban, az egy évvel ezelőttihez képest, az összes amerikai személyautó értékesítés 41,3 százalékkal 153 404-re esett az egy évvel korábbi 261 273-ról. A legkisebb veszteséget a Chevrolet regisztrálta a csoporton belül, a márka 36,9 százalékos csökkenéssel "úszta meg", a másik végletet a Hummer képviselte 63,9 százalékos zsugorodással.

Tüntetően autóznak a vezérigazgatók

Az amerikai autóipart évtizedek óta a legsúlyosabb válság fenyegeti. A befagyott hitelek miatt a cégek készpénztartalékai vészesen csökkennek, a GM és a Chrysler közölte, hogy az összeomlás küszöbén vannak.

A szövetségi kölcsönért folyamodó detroiti hármak aznap terjesztették elő a washingtoni kongresszusban átszervezési terveiket. A Ford pénzügyi helyzete a legerősebb a három vezető amerikai autógyár, a detroiti központú Nagy Hármak közül. Alan Mulally, a Ford és Rick Wagoner, a legnagyobb autógyártó, a General Motors vezérigazgatója közleményben tudatta: egy évig egydolláros fizetésért fognak dolgozni, ha az adófizetők pénzéből hitelt folyósítanak vállalatuknak.

Egyes hírek szerint Mulally és Wagoner is autóval érkezett Washingtonba, ahol meg akarják győzni a kongresszust a Detroitnak nyújtandó hitelről. A michigani városból Washingtonig 526 mérföldön át Mulally állítólag egy benzines-elektromos meghajtású Chevrolet Malibu hibrid szedánt vezetett. Az autós megérkezésnek jelképes üzenete van, a gyárak vezetőit előző havi kongresszusi meghallgatásuk után ugyanis éles bírálatok érték, amiért vállalati repülőgépeiken utaztak a fővárosba, hogy 25 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt kérjenek csőd szélére került vállalataiknak.

Alan Mulally, a Ford első embere kedden közölte: tervükben szerepel, hogy a cég összes vezetőségi tagjának 2009-es prémiumait és az észak-amerikai munkások fizetésemeléseit is törlik. A Ford ezenkívül közölte: felgyorsítja az energiatakarékos autók fejlesztését. A cég úgy tájékoztatott, hogy szövetségi segítség nélkül a következő évet még átvészelik.

Chrysler, GM: állami segétség nélkül nincs kiút

Nem úgy a General Motors: 12 milliárd dolláros szövetségi hitelt kér, hogy jövő év végéig ki tudja húzni, de ebből 4 milliárdot "feltétlenül meg kell kapnia" még e hónap végéig, különben összeomlás fenyegeti. Ha az amerikai autópiac évi 12 millió jármű értékesítése körül stabilizálódik, akkor ennyi pénz elég, de ha jövőre akár csak 10,5 millióra csökken, akkor további 6 milliárd dolláros napi forgótőke-finanszírozási hitelkeretre is igényt tart a General Motors. A General Motors a törlesztést 2012 végéig ígéri.

Ugyancsak 2012-ig vállalja, hogy létszámát 65-75 ezer főre csökkenti, vagyis legkevesebb 31 500 állást szüntetne meg az ideihez képest. A General Motors 2004-ben még több mint 167 ezer embert foglalkoztatott az Egyesült Államokban.

A csoport vezetői úgy vélik, az átszervezés - egyebek közt 2,9 milliárd dolláros beruházás környezetbarát járművek fejlesztésébe - is csak akkor lesz sikeres, ha az amerikai autópiac felvevőképessége visszaemelkedik évi 12,5-13 millió járműre. A válság előtt évente 16-17 millió autó talált gazdára az Egyesült Államokban. A General Motors eladásai novemberben 41 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest.

A Chrysler szintén azt állítja, hogy állami segítség nélkül nem éli túl a mostani bonyodalmakat. Hiteligényét 7,5 milliárd dollárra tartja, cserébe 12 ezer állás megszüntetését ígéri, és pozitív üzemi eredményt már jövőre. Amerikai eladásai novemberben 47 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!