A Malév közvetett tulajdonosa az orosz állami Vnyesekonombank lesz, az üzemeltetés pedig az Aeroflottal partnerségben történik - jelentette be szombaton Veres János pénzügyminiszter és Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes a magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság budapesti tanácskozása után.
A sajtótájékoztatón Veres János azt mondta, a konstrukciót úgy alakították ki - és ezt az orosz fél is tudomásul vette -, hogy a Malév magyar nemzeti légitársaság maradjon, és ne veszítse el európai uniós repülési jogait.
"Üdvözöljük a mai bejelentést, amely a Malév számára tőkeerős tulajdonosi háttérrel, hosszú távon pénzügyi stabilitást biztosít. Ennek révén a Malév továbbra is a térség megbízható fuvarozójaként szolgálja az utasokat" - mondta az [origo]-nak Németh Krisztina, a Malév szóvivője.
Pusztít a válság Kelet-Európában
A légiszállítás piacán komoly válság söpört végig az elmúlt évben. Egy litván légitársaság, a flyLAL éppen az elmúlt héten menekült csődbe. Előbb a magas olajárak rendítették meg a cégek pénzügyi helyzetét, majd amikor az üzemanyag (kerozin) ára már csökkenésnek indult, akkor a globális gazdasági lassulás vetette vissza az utasforgalmat.
Kelet-Európát különösen sújtja a válság, az orosz Abramovics fivérek - akik csak névrokonai a Chelsea futballklub tulajdonosának, Roman Abramovicsnak - 2008-ban elveszítették befolyásukat több orosz légitársaságban (KrasAir, DAL) is. Így nem meglepő, hogy az elmúlt hetekben szintén kiszorultak a Malév irányításából.
Tavaly felröppentek hírek a Malév súlyos problémáiról, de a cég vezérigazgatója, Leonov Péter határozottan tagadta az [origo]-nak, hogy megingott volna a társaság. Kormányszintű tárgyalásokról már hónapok óta szó volt, és az Aeroflot növekvő befolyásáról is folyamatosan érkeztek a hírek.
Kecsegtető jövő
Az Abramovics fivéreket, illetve a Malévet hitelező orosz állami Vnyesekonombank szerepvállalása pedig már szinte nyílt titoknak számított az utóbbi napokban. Ezek után várható volt a magyar orosz kormányzati tárgyalások lezárása. Ugyanakkor a feleknek most ügyelniük kell arra, hogy ne kerüljön többségi orosz tulajdonba a Malév, illetve a Malév többségi tulajdonosa sem, mert különben a társaság elveszíti európai uniós jogosultságait. (Ezért oldják meg bonyolult tulajdonosi struktúrával azt, hogy az orosz befolyás ne jelentse a társaság 51 százalékának Európai Unión kívüli tulajdonba adását.)
A Malév jelenlegi többségi tulajdonosa a Magyarországon bejegyzett AirBridge Vagyonkezelő Zrt., ez utóbbi cégben volt korábban kisebbségi tulajdonos az orosz Borisz Abramovics. (Az Airbridge többsége két magyar magánszemély kezében van.) Várhatóan most Abramovics részesedése száll majd át a Vnyesekonombankra, amely orosz állami tulajdonú pénzintézet.
Az orosz állami bank vállalt garanciát a magyar légitársaság privatizációjának szerződéses teljesítéséért és azóta is az orosz bank finanszírozza az üzemeltelést. Viktor Zubkov orosz miniszterelnök-helyettes a tulajdonosváltás indokaként az eddigi orosz tulajdonos "nem eléggé erős vezetési stílusát" és a pénzügyi válságot nevezte meg. Azt mondta: a Malév "kecsegtető jövő" előtt áll.
Az MNV kisegítette a Malév Vagyonkezelőt
Az is az elmúlt napok híre, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt nyújtott a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek. A Malév éppen akkora tartozást halmozott fel a vagyonkezelővel szemben, mint amennyit most az MNV ad a kft.-nek. A 2,2 millió eurós támogatásból az MNV a Magyar Fejlesztési Banknak fizeti vissza a felvett kölcsönt. Ugyancsak a felhalmozott tartozás fejében a Budapest Airport Zrt.-hez került a Malév Lufthansa Technik Kft.-ben meglévő, 15 százalékos tulajdonrésze.
A légitársaság tőkerendezéséről a január 27-re összehívott közgyűlésen döntenek. A Malév legutóbbi rendkívüli közgyűlésén visszahívták az igazgatóságából Borisz Abramovicsot, az igazgatóság elnökét és Alekszandr Abramovics igazgatósági tagot, a tulajdonos AirBridge Zrt. javaslatára, egyben a tulajdonosok felkérték a légitársaság igazgatóságát, hogy vizsgálja meg a tőkerendezés lehetséges módjait, egyebek mellett a tőkeleszállítás és a tőkeemelés lehetőségeit.