A bajba került amerikai autógyártó, a General Motors a tervek szerint csak egy kisebbségi pakettet tart meg a német Opelben - jelentette be Karl-Theodor zu Guttenberg, német gazdasági miniszter.
Guttenberg az Egyesült Államokban találkozott a GM vezetőivel, akikkel az Opel jövőjéről tárgyalt. Az Opel 3,3 milliárd dolláros állami segítséget kér az európai államoktól, amit elengedhetetlennek tart 50 ezer európaí munkahelye megvédéshez (csak Németországban 26 ezren dolgoznak az Opelnek).
Több mint 3 milliárd euró kellene
Guttenberg kifejtette, hogy a tárgyalások jó irányba haladnak, miután a két fél "abbahagyta a másik ostorozását a GM és az Opel pénzügyi problémái miatt". A német kormányzatnak az a legfontosabb kérése az autóóriás felé, hogy az Opelnek adott állami pénzeket ne vigye át a tengerentúlra az anyavállalat megsegítése érdekében.
A GM első embere, Rick Wagoner kedden azt közölte, hogy az amerikai cég részesedése mindenképp kisebb lesz 100 százaléknál a német leányban, sokak szerint csak kisebbségi pakettet tart meg a detroiti vállalat. A GM eddig összesen 13,4 milliárd dollárt kapott az amerikai államtól pénzügyi nehézségei miatt, és további 16,6 milliárd dollárra tartana igényt, de ezen összegeket nem az európai leányvállalatok megsegítésére költik majd, hanem az amerikai helyzetet próbálják meg konszolidálni belőle.
A BBC-nek nyilatkozó szakemberek szerint a GM európai leányainak, azaz a németországi Opelnek, a svédországi Saabnak és az egyesült királyságbeli Vauxhallnak állami segitségnyújtás nélkül le kell húznia a rolót, vagyis be kell zárnia gyárait. Szinte bizonyosra vehető, hogy az Opel sorsával kapcsolatos döntés után a brit kormány is tárgyalásokat kezd majd a GM vezetésével, és az is egyértelműnek látszik, hogy a Saabot eladja az amerikai cég (a svéd kormány visszautasította eddig a GM pénzköveteléseit).
Opel, Vauxhall, Saab: csak az államban bízhatnak
Szakértők szerint a GM európai leányvállalatainak sorsa az európai kormányok kezében van, az amerikai vállalat ugyanis jelentős összegeket veszített az utóbbi időben (a cég tavalyi vesztesége 30,9 milliárd dollárt tett ki), és most kizárólag amerikai érdekeltségeinek megmentésére tud koncentrálni. A GM által követhető stratégiák egyike az lehet, amit a Ford is alkalmazott, azaz az európai leányvállalatok eladásával olyan struktúraváltást hozhat tető alá, amely a hosszabb távú működést meg tudja alapozni.
A helyzetet bonyolítja, hogy a GM európai leányainak esetleges leállása komoly gondokat okozna a kontinens autóiparának egészében, illetve a beszállítói láncban is. Egyes gyártók kiesését normális piaci körülmények között viszonylag könnyen lehetne kezelni, de a mostani idők nem tekinthetők normálisnak, így a következmények is beláthatatlanok - vélik autóipari elemzők.