A General Motors (GM) már hónapok óta küzd a válsággal, és próbálja kidolgozni a szükséges lépéseket a cég átalakításához. Az Egyesült Államok kormánya idejekorán jelezte, hogy csak a megfelelő tervek bemutatása után hajlandó (a decemberi 17,4 milliárd dolláros után) további támogatást adni a vállalatnak.
A nagy áttörés azonban elmaradt, a Fehér Ház által felállított bizottság elutasította a GM és a Chrysler tervezetét is. "Sajnálatos módon arra a megállapításra jutottunk, hogy egyik cég terve sem életképes, ezért nem jár nekik az a nagy méretű további segély, amit kértek" - nyilatkozta név nélkül egy vezető pozícióban levő hivatalnok a Reutersnak.
Két hónap haladék
Jelenleg az amerikai kormány csak annyit vállalt, hogy további 60 napig finanszírozza a GM működését, a kért 30 milliárd dolláros hitelt azonban megtagadta, amíg az új cégvezér elő nem áll a saját terveivel.
Az eddigi vezérigazgatót, a 2000 óta e pozícióban dolgozó Rick Wagonert valószínűleg Steve Rattner, az említett bizottság elnöke kérésére mondatták le. Wagoner helyére Fritz Henderson kerül, akitől "agresszívabb átstrukturálási tervet" várnak. Wagoner ellen a fő kifogás az volt, hogy túl lassan haladt az átalakításokkal. Hétfőtől az igazgatótanács többségét is lecserélik.
A Chrysler szintén haladékot kapott, de csak 30 napot: ennyi idő alatt kell megegyeznie az olasz Fiattal (amely 35 százalékos részesedést szerezne a Chryslerben), a szakszervezetekkel és a hitelezőkkel. Ha mindez megtörténik, a kormány még 6 milliárd dolláros hitelt hajlandó adni a cégnek.
Lemondás Európában is
Mindeközben Franciaországban a Peugeot-Citroen igazgatótanácsa lemondatta Christian Streiff vezérigazgatót. A helyére Philippe Varin fog kerülni, június elsejei határidővel. A vezetőségi csere azután történt, hogy előző hónapban a cég 460 millió dolláros veszteséget hozott össze és még 2010-ig gondokkal fog küzdeni.
,,A vezetőség egyhangúlag úgy döntött, hogy az autóipart érő komoly kihívások miatt szüksége van a vezető váltásra." mondta az igazgatói tanács egy tagja. ,,Meg vagyok győződve róla, hogy Philippe Varin vezetése alatt a Peugeot Citroen csoport képes lesz megmutatni az igazi potenciálját."
Az ázsiai részvényindexek feltehetően jórészt a fentiek hatására nyitottak 4-5 százalékkal a pénteki záró értékek alatt, bár volt ebben szerepük a továbbra is gyengének bizonyuló februári japán ipari kibocsátási adatoknak és az újfent eső járműgyártási számoknak is. Az európai részvényindexek nagyjából 3 százalékos mínusszal nyitottak.