A múlt évben 300 milliárd forintra rúgott a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma a magyar piacon, ez 3 százalékos bővülés az előző évhez képest - derül ki a Nielsen piackutató cég legfrisebb felméréséből.
Összességében a vegyiáruk többségének értékben mért forgalma az inflációnál kisebb mértékben emelkedett. Ennek oka egyrészt az árengedményes akciók terjedése, illetve az olcsóbb, kereskedelmi márkás termékek mind nagyobb kedveltsége. Ugyanakkor a fogyasztók számára a spórolás egyik lehetősége, hogy nagyobb kiszerelésben, kedvezőbb áron vásárolnak vegyi terméket vagy kozmetikumot.
Értékben leginkább - 15 százalékkal - a rovarirtók forgalma növekedett, majd a toalett tiszító 12, konyhai törlőkendő 11, továbbá baba törlőkendő 9 és mosogatószer 7 százalékkal következik e ssorban. Ugyanezek a termékek tartoznak a mennyiségi eladás szerinti növekedési ranglista élvonalába is. A tíz legnagyobb forgalmú termékkategória összesen mintegy 160 milliárd forinttal az összes forgalom több mint felét adja. Amíg a listavezető mosószer bolti eladása lényegében stagnált, addig az utána következő toalett papírnál a bevételek 7, papír pelenkánál 3, dezodornál 4, tusfürdőnél 5 százalékkal emelkedtek.
A bolttípusok között egyre nagyobb szerepet játszik a drogéria, ahol a háztartási vegyiáru és kozmetikum eladása értékben 12 százalékkal bővült a múlt évben tavalyelőtthöz képest. Átlag feletti plusz mutatót ért el a szupermarket és a diszkont szgmens is, 8-8 százalékkal. A patikák ilyen forgalma 2 százalékkal bővült, a hipermarketekben stagnálást regisztrált a Nielsen, míg a hazai láncoknál és az önálló üzleteknél csökkenést. Ennek következtében tovább koncentrálódott a háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti eladása. A teljes forgalom majdnem kétharmadát, 64 százalékát két üzlettípus, a hipermarket és a drogéria viszi el.