A válság híreit itt olvashatja!
A szóvivő megerősítette azokat az értesüléseket, amelyek szerint a kínai BAIC autógyár kiszállt versenyből, így csak a Magna osztrák-kanadai alkatrészgyártó, beszállítói konszern és az RHJ belga pénzügyi befektető maradt talpon.
A benyújtott pályázatokat a General Motors és a német kormány közösen értékeli, a német állami, illetve tartományi garanciavállalás ugyanis elengedhetetlen. Döntés legkorábban a jövő héten várható.
Ezzel egy időben Angela Merkel kancellár után pénteken a kormány egy másik magas rangú képviselője, Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter is hangsúlyozta, hogy a német fél a Magnát részesíti előnyben. Német értékelések szerint az osztrák-kanadai cég mellett szól annak intenzív orosz kapcsolata, különös tekintettel arra, hogy a Magna az orosz Sberbankkal és a GAZ autógyárral közösen pályázott. A Magnát pártfogolják a négy németországi Opel-autógyárnak otthont adó tartományok, továbbá az alkalmazottakat tömörítő üzemi tanács is.
Nyílt titok ugyanakkor, hogy a General Motors az RHJ pénzügyi befektetőt részesíti előnyben. Az RHJ ugyanis szoros kapcsolatban áll a Riplewood amerikai befektető-társasággal, amely viszont a detroiti anyavállalattal működik együtt. A belga befektető nem is csinált titkot abból, hogy pályázat elnyerése esetén az Opel talpra állítása után azt értékesíteni kívánja, és megfigyelők szerint új tulajdonosként ebben az esetben mindenekelőtt a "régi", azaz a General Motors jöhet szóba.
A pályázatok kiértékelésekor a fő szempont az, hogy melyik cég mekkora tőkével kíván beszállni, milyen fejlesztéseket, illetve milyen esetleges üzembezárásokat és leépítéseket tervez. Német megítélés szerint a legfontosabb a hosszú távú stratégia, amelyet az RHJ részéről hiányolnak. Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter mindenesetre pénteki nyilatkozatában hangoztatta:"mind az Opel-alkalmazottak, mind a német adófizetők szempontjából a Magnát tekinti ésszerű megoldásnak".
Ennek ellenére a verseny nyitott és szakértők annak kimenetelét nem merik megjósolni.