Az áfaváltással járó pluszmunka többmilliós, akár milliárdos többletköltséget jelenthet áruházlánconként - derül ki az [origo]-nak nyilatkozó áruházak válaszaiból.
Kérdés, hogy ezt a többletkiadást is beépítik-e majd az árakba a későbbiekben, vagy hosszabb távon jobban megéri-e az üzleteknek, ha lenyelik az egyszeri költséget, ezzel megakadályozva a további forgalomcsökkenést.
Bezárt éjszakára a Tesco
Murányi László, a Coop vezérigazgatója elmondta, áruházaikban viszonylag integrált informatikai rendszer van, így előkészítve egységesen változnak az árak mindenhol. A felkészülés körülbelül egy hónapot vett igénybe, mivel a különböző áfakulcsos termékek szétválasztása időigényes folyamat. Forgalomnövekedést nem tapasztaltak az elmúlt napokban.
Az éjjel-nappali Tesco áruházak kedd éjjel 11-től szerda reggel 6-ig zárva tartanak az átárazás miatt. Egy nagyobb hipermarketükben például több százezer polccímkét kell kicserélni. Közel hatezer munkatárs dolgozik folyamatosan azon, hogy a reggel hatórás nyitásra lezáruljon az átállás.
Az elmúlt napokban számottevő forgalomnövekedést tapasztaltak az áruházakban, átlagosan 2-3 százalékkal nőtt meg az amúgy is magasabb hétvégi forgalom, ezen belül kiemelkedően emelkedett a nagyobb értékű termékek - műszaki cikkek és az úgynevezett "fehéráruk", a háztartási és konyhai gépek - forgalma, ezek körében mintegy 10 százalékos bővülést regisztráltak. Elsöprően nőtt a ruházati cikkek eladása - a kommunikációs vezető 40-50 százalékos erősödésről számolt be -, igaz, ebben szerepet játszik az egy hete indított 70 százalékos akció is - mondta Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs vezetője.
Hackl Mónika szerint mindezzel együtt nem lehet vásárlói rohamról beszélni az elmúlt napokban, mert bár az áfa- és jövedékiadó-emelés indokolta volna a rohamot, a hónap végére vékonyabbá vált pénztárcák tompították ezt a hatást. A kommunikációs vezető az átállás költségeiről egyelőre még becslést sem adott, a ma éjszaka mérlegét csak később vonják meg. A forgalomkiesést szerinte mérsékli, hogy áruházaikban már jó ideje kommunikálják a ma éjszakai bezárást, így arra számítanak, hogy sokan előbbre hozzák a július elsejére virradó éjjelre tervezett bevásárlásukat.
Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs igazgatója egyetértett abban, hogy az átárazás nagyon nagy munka, az áruházlánc informatikusai hónapok óta dolgoznak rajta, mivel hatvanezer terméknek kell lecserélni az árcéduláját. A legtöbb termék esetében ez árnövelést jelent, ezért még nem kezdték el az átárazásokat.
Nem volt roham a CBA-ban
Az országszerte 3554 üzletet működtető CBA nem tapasztalt jelentős forgalomnövekedést az utóbbi napokban - mondta az [origo]-nak Fodor Attila. Az üzletlánc kommunikációs vezetője kifejtette: a nagy roham vélhetően azért is maradt el, mert hó vége van, és a lakosságnak nem maradt pénze a bevásárlásra. Amennyiben fizetés utáni napokra, mondjuk, 10-re időzítették volna az átállást, akkor valószínűleg jóval nagyobb lett volna a forgalom.
Még több átárazós képért kattintson a fotóra!
Finoman szólva sem egyszerű munka az áfaemelés miatti átárazás. A CBA már hetek óta készül, hogy zökkenőmentesen menjen az átállás. Azokban az egységekben egyszerűbb a helyzet, ahol vonalkód-leolvasós rendszer van, ezeknél a számítógépen kell módosításokat végrehajtani, de a címkéket a dolgozóknak valamennyi egységben ki kell tenniük a reggeli nyitásig. A szükséges munkákat éjszaka végzik el a CBA-s dolgozók.
Fodor Attila kiemelte, rendkívül költséges munkáról van szó, boltonként több százezer forintra tehető az átállással kapcsolatos kiadás. A több mint 3500 boltból kiindulva könnyen kiszámítható, hogy az üzletláncnak milliárdos nagyságendű összeget jelent a kényszerű változtatás. Az áfaemelés ellenére a CBA igyekszik szinten tartani az árakat - ígéri Fodor Attila.
A kommunikációs vezető elmondta, más cégekkel ellentétben a CBA nem küldött felszólító levelet a beszállítóknak, hogy nyeljék le a többletterhet, hanem egyeztetett a partnerekkel. A felek megállapodtak abban, hogy a forgalom csökkenésének elkerülése érdekében közösen viselik a többletterhet. Ez pedig azt jelenti, a termékek többségénél nem emelik az árakat. Sőt - folytatta Fodor - a július 1-től a 18 százalékos, kedvezményes áfakulcs alá sorolt cikkek esetében a 2 százalékpontos csökkentésnél nagyobb mérséklést is meg tud valósítani az üzletlánc. A zsemle ára például július 1-je után 8 forint lesz az eddigi 10 helyett.