Szokásunkhoz híven az [origo] kosarával a kezünkben augusztus végén is végigjártuk a Budaörsön és közelében lévő hipermarketeket, illetve településen lévő Aldit, a gazdagréti Penny Marketet, illetve a Lidl nagytétényi egységét.
A felmérés meglepő eredménnyel zárult, a felkeresett áruházakban nincs nyoma a júliusban érvénybe lépő áfaemelésnek.
Fogyasztóbarát eredmény
Tehát az augusztusi kép mindeképpen kedvező a vásárlók szempontjából, az [origo] által összeállított kosár ára ugyanis valamennyi, Budaörsön és közelében található hipermarketben csökkent, méghozzá az áfaváltozást meghaladó mértékben, 6,26-8,92 százalékkal.
A három áruház kosarának átlagos értéke júliushoz képest közel 7 százalékkal csökkent. Ez igazolni látszik azt a tézist, hogy az éves összevetésben hosszú hónapok óta visszaeső fogyasztás miatt a kiskereskedelemben érdekelt cégek nem igazán tudnak árat emelni, mert egy ilyen lépés tovább rontaná a forgalmat.
Az is erre utal, hogy a júliusi inflációs adat bőven elmaradt a várakozásoktól, az elemzők által várt több mint 6 százalékkal szemben mindössze 5,1 százalékkal nőttek az árak a 12 hónappal korábbi szinthez képest. Az inflációs adattal összefüggésben felvetődött, hogy a vállalkozások több hónap alatt építik be az áfa változását az árakba, a mostani felmérés azonban azt mutatja, hogy augusztusban szó sem volt ilyesmiről.
Fej-fej mellett
A kosár összetétele minimálisan változott, augusztusban ugyanolyan márkájú, de más típusú fogkrém árát vettük figyelembe, mert az egyik áruházban elfogyott az eredeti versenyző. A korábbi felmérésekben szereplő tisztasági betétet ezúttal nem találtuk meg az összes áruházban, ezért azonos márkájú, de különböző típusú termék került a kosárban. (A betétek darabszámában nem volt különbség.) A legdrágább és a legolcsóbb termék között közel 150 forint volt a különbség, ami a nagyon szoros végeredményt nem befolyásolta volna számottevően.
Az első és második helyezett között elhanyagolható a különbség, a teljes kosár az Auchanban 33 103, a Tescóban pedig 30 forinttal több volt, a harmadik helyet a Cora szerezte meg, 35 027 forintos összeggel. Ha nem számoljuk a már említett tisztasági betétet, akkor az Auchan 130 forintot vert volna a Tescóra, ami egy bő 30 ezer forintos kosárnál gyakorlatilag nem jelent eltérést. (A részletes táblázat itt látható, illetve a táblázatrészletre kattintva tekinthető meg.)
Több észrevétel volt amiatt, hogy egyes terméknél nem adtunk meg pontos márkát, szállítót vagy gyártót, hanem az adott termék közül a legolcsóbbat választottuk ki. Erre azért volt szükség, mert a különböző áruházak számos esetben eltérő forrásokból szerzik be az árut, ezért nem mindig találhatóak meg ugyanazok a termékek. Ebből adódóan minőségi különbségek is lehetnek természetesen, de igyekeztünk nagyjából egymással összevethető árukat keresni. A Cora viszonylagos drágasága ugyanakkor nem csak azzal magyarázható, hogy a "legolcsóbb termékeknél" nem tartott a többiekkel.
Ha a konkrét paraméterekkel - márka, űrtartalom, típus - rendelkező termékeket vetjük össze, akkor sem került volna előrébb a törökbálinti áruház, viszont faragott hátrányából, az Auchan és a Tesco pedig ebben az esetben is gyakorlatilag döntetlent ért el. A legolcsóbb cikkek, élelmiszerek nélküli kosár az Auchanban 26 130, a Tescóban 26 188, a Corában pedig 27 041 forintba került.
Körkép a diszkontokból
Ez elmúlt hónapokhoz hasonlóan az élelmiszerdiszkontokat is meglátogattuk.. Ezekben az áruházakban is a legolcsóbb termékeket kerestük, mert a legtöbb egységben nincsen azonos termék, ezek az üzletek ugyanis jellemzően saját márkás cikkeiket kínálják.
Áruházak, termékek, árak
Aldi | Lidl | Penny Market | |
Kristálycukor 1 kg | 199 | 199 | 199 |
Fehér kenyér 1 kg | 225 | 244 | 179 |
Liszt 1 kg | 99 | 99 | 99 |
Mirelit pizza 1 db (300 gramm) | 185 | 185 | 225 |
Legolcsóbb párizsi 1 kg | 398 | 279 | 398 |
Tartós (UHT) tej 1,5%-os 1 liter | 129 | 117 | 117 |
Narancslé 100%-os 1 liter | 159 | 159 | 159 |
Margarin 25 %-os 500 gramm | 129 | 119 | 119 |
Ásványvíz 1 liter | 24 | 22,5 | 24 |
Mosópor 1 kg | 224 | 199 | 209 |
Toilettpapír 1 tekercs | 19,90 | 19,90 | 19 |
Sör 3%-os 0,5 liter | 109 | 109 | 63 |
Mindösszesen | 1900 | 1751 | 1810 |
A diszkontkosárban is változás történt, a korábbi felmérésekben a 12 százalékos almalé árát vetettük össze, ám az Aldiban nem volt ilyen, csak jobb, 50 százalékos üdítőt kínált ez a cég. Ezért a mostani felmérésben a 100 százalékos narancslé váltotta az almalevet. A másik változás sör esetében történt, korábban az egy literre vetített árat szerepeltettük, a mostani összeállításban fél liter azonban 3 százalékos sör szerepel.
Az előző hónaphoz képest a Penny Marketben a sör, a Lidlben pedig a legolcsóbb párizsi ára ment le jelentősen az akciós ár miatt, ha ezt a két tételt nem számoljuk, akkor a Penny kerül az élre, a szűkített kosár értéke 14 forinttal múlja alul a Lidl árait, az Aldihoz képest pedig 44 forintos megtakarítást jelent. Valamennyi összevetésben elhanyagolható a különbség a diszkontok árai között. Ha a szűkített, és a narancslé nélküli alapvető élelmiszerekkel megrakott diszkontkosarat nézzük hasonló a kép, mint a hipereknél, vagyis júliushoz képest csökkentek az árak, átlagosan több mint 6 százalékkal.