Újabb hónap vége közeledik, ezért újra felmértük az [origo] vásárlói kosarában lévő termékek árait a Budaörsön és közelében fekvő hipermarketekben, illetve a településen lévő Aldit, a gazdagréti Penny Marketet, illetve a Lidl Gubacsi úti egységét is teszteltük. Az augusztusi árcsökkenés után a több mint hatvan tételből álló kosár ára minimálisan emelkedett.
A drágulás mértéke továbbra is mérsékelt, vagyis a júliusi 5 százalékpontos áfaemelés nem igazán látszik az árakon. A több mint hatvan, napi fogyasztási cikkből álló kosár átlagos ára a múlt hónapban 33 754 forint volt, a legfrissebb körút után pedig 34 240 forintos összeg jött ki, ami 1 százalékos többletet jelent.
Alig látszik az áfaemelés
Figyelembe véve, hogy júliusban kevesebb mint 1 százalékkal nőtt, augusztusban pedig közel 7 százalékkal csökkent a kosár átlagára, akkor a szeptemberi 1 százalékos drágulásból is arra lehet következtetni, hogy az áruházak továbbra sem építették be teljesen áraikba a júliustól érvénybe lépett 5 százalékpontos áfaemelést. (Vannak termékek, amelyeknél nem is lett volna indokolt, egyes alapvető élelmiszerek, mint például a kenyér áfája ugyanis 18 százalékra csökkent.)
Az [origo] kosara tehát az mutatja, hogy a kereskedők igyekeznek lenyelni az áfaemelésből származó töbletet annak érdekében, hogy ne csökkenjen a forgalmuk. Erre szükség is van, mert a kiskereskedelemben továbbra sem javul a helyzet, a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi jelentése szerint az év első hét hónapjában 3,7 százalékkal alacsonyabb forgalmat bonyolítottak a magyarországi boltok, mint egy évvel korábban.
Maradt a sorrend
Sajnos ebben a hónapban is kozmetikázni kellett a kosár árait. Technikai okok miatt a ketchup és a fogkrém árát pontatlanul írtuk fel az áruházakban. Annak érdekében, hogy a hiba csak minimálisan torzítsa a körképet, az előző havi átlagárat szerepeltettük a mostani felmérésben. A termékek árai közötti különbség nem változtatta volna meg az áruházak közötti sorrendet és az átlagárat sem befolyásolta jelentősen. Egyes esetekben, például a háztartási keksznél nem az adott termék ára, hanem a kilóra vetített fogyasztói ár szerepel az összevetésben.
A szeptemberi végeredmény alapján az Auchanban kellett a legkevesebbet fizetni, a második helyet a Tesco, a harmadikat pedig a Cora szerezte meg. A legfrissebb táblázat itt látható.
Augusztushoz képest nőtt az áruházak közti különbség, akkor minimális eltérés volt az első és második helyezett között, most közel 1000 forint volt a differencia, a legdrágább kosár pedig több mint 2000 forinttal került többe, mint a legolcsóbb. Az árak összehasonlításakor figyelembe kell venni, hogy jó néhány termék esetében nem feltétlenül azonos a beszállító, vagyis nem teljesen ugyanarról a árucikkről van szó.
Régi árak a összehasonlító oldalon
A sétánk során feljegyzett, találomra kiválasztott néhány árat összevetettük az hazai hipermarketek árait összehasonlító, augusztusban indult internetes oldalon található összegekkel. Meglepő eredmény született, a szóban forgó oldalon a kétliteres kóla ára valamennyi hipermarketben 300 forint felett volt, miközben az [origo] árkörképe szerint mind a három áruház ennél olcsóbban adta a terméket.
A negyed kilogrammos kávé és a húsleveskocka esetében sem stimmeltek az árak. Az ok viszonylag egyszerű, az árösszahasonlító oldalon több mint egy hónappal ezelőtti felmérés adatai láthatóak. Így, aki szeptember végén szeretne elmenni vásárolni, az augusztus közepén érvényes árak alapján tudja csak összevetni az árakat. (A felmérés dátuma az oldalon látható.)
Helycsere a sor végén a keménydiszkontoknál
Az általunk vizsgált három keménydiszkont sorrendjében eddig nem látott változás történt, a stabilan legdrágább Aldi ellépett a sereghajtó pozícióból, ahol ezúttal a Penny Market áll. (Utóbbi áruházban áramszünet miatt zárva volt, ezért a cégtől kapott árak szerepelnek a táblázatban.) Az Aldi kivételével drágultak a diszkontkosarak, a legnagyobb mértékben a Penny Marketé, ott a múlt havi 1810 forintról 1896,5 forintra emelkedett az ár. Az ezúttal is legolcsóbb csomagot kínáló Lidl kosarának ára 21,5 forinttal nőtt, míg az Aldié 47,5 forinttal lett olcsóbb. (A diszkontáruházak túlnyomó többségben saját márkás termékeket kínálnak, így a kosarakban gyakorlatilag nem lehet teljesen azonos termékeket szerepeltetni.)
Áruházak, termékek, árak
Aldi | Lidl | Penny Market | |
Kristálycukor 1 kg | 199 | 199 | 199 |
Fehér kenyér 1 kg | 245 | 170 | 244 |
Liszt 1 kg | 99 | 89 | 99 |
Mirelit pizza 1 db (300 gramm) | 185 | 185 | 225 |
Legolcsóbb párizsi 1 kg | 339 | 339 | 398 |
Tartós (UHT) tej 1,5%-os 1 liter | 129 | 117 | 117 |
Narancslé 100%-os 1 liter | 159 | 159 | 173 |
Margarin 25 %-os 500 gramm | 119 | 119 | 119 |
Ásványvíz 1 liter | 24,5 | 24,5 | 24,5 |
Mosópor 1 kg | 225 | 225 | 209 |
Toilettpapír 1 tekercs | 20 | 20 | 26 |
Sör 3%-os 0,5 liter | 109 | 126 | 63 |
Mindösszesen | 1852,5 | 1772,5 | 1896,5 |
Az Aldi gyakorlatilag a párizsi árának csökkentésével dolgozta le hátrányát, miközben a többi termék árát csak minimálisan változtatták, a legolcsóbb parizer kilójának ára 59 forinttal csökkent, ami bőven ellensúlyozta a fehér kenyér 20 forintos drágulását. A sereghajó pozícióba csúszott Penny a fehér kenyér 65 forintos és a narancslé 14 forintos drágulásának "köszönheti" harmadik helyezését. A Lidl árait délután hat óra után regisztráltuk, s ekkor már hiperdiszkont ár volt érvényben a pékárukra, így a fehér kenyérre is . Az áruház így nagyot tudott fogni e terméken, a több mint 70 forintos előny nyilván nagyban hozzájárult a Lidl-kosár legalacsonyabb árához - ellensúlyozni tudta a múlt hónaphoz képest dráguló mosóprt, sört és párizsit.