Haladéktalanul változtatni kell a közösségi közlekedésen a hatékony működés érdekében - mondta Hónig Péter közlekedési miniszter csütörtökön a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) szakmai rendezvényén.
Utalt arra, hogy jövőre a közösségi közlekedésben volumencsökkenés várható, a vasút esetében ez elérheti a 8 milliárd forintot is. Elmondta, hogy 37 mellékvonalat vizsgálnak, de döntés még nem született ezek sorsáról.
A tervek szerint a hosszú távú közlekedésben a vasutat preferálják. Számításaik szerint az országos vasúthálózaton az új menetrendben 10 perccel csökken majd átlagosan a menetidő az ütemes közlekedésnek köszönhetően. Hónig Péter megismételte, hogy jövőre 40 milliárd forinttal kevesebb forrást terveznek a települések közötti közösségi közlekedésre.
A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint az idén 330 milliárd forintot fordítottak a helyközi közösségi közlekedésre, amely a GDP 1,3 százaléka. Ebből a költségvetésben a közlekedési minisztérium fejezetében 195 milliárd forint szerepel, amelyet költségtérítésként és veszteségtérítésként adnak a szolgáltatóknak, a többi a MÁV Cargo privatizációs bevétel egy részéből, illetve a fogyasztói árkiegészítésből származik.
A miniszter elmondta, hogy jövőre az idei 195 milliárd forint költségvetésben lévő támogatás csökkenne 40 milliárd forinttal, amelynek hiányát hitellel kellene pótolni, és további 48 milliárd forint hitelre lenne szükség a cégek szervezeti átalakításának lebonyolításához három év alatt.
Hónig Péter kitért arra, hogy a közösségi közlekedésről szóló kormányhatározatban szereplő ütemben haladnak a munkák. Szerdán döntés született a MÁV-átalakításának koncepciójáról. Eszerint a vasúti személyszállítást újraszervezik, de a részletek kidolgozása még folyamatban van.