Több napos csúszásokat biztos okoz a légi úton történő csomagküldésben az izlandi vulkán miatti légtérzár, de az sem kizárt, hogy egy héttel többet kell várnunk a küldeményünkre, mint amire eredetileg számítottunk - derült ki a csomagküldő cégek ügyfélszolgálatainak [origo]-nak adott válaszaiból. A késést elsősorban az okozza, hogy a csomagküldő cégek átálltak a kamionos szállításra, és ha meg is nyílik a légtér, akkor is idő lesz mire a kamionokról visszaállnak a repülőgépekre, miközben az alternatív repülési útvonalakról is vissza kell érkeznie a repülőknek.
A csúszások miatt jelenleg a klinikai tesztküldemények (vérminták, hűtést igénylő küldemények) prioritást élveznek, így a sima küldeményeknek egyelőre várni kell a sorukra.
A légi csomagküldésben mindeközben kisebb káosz uralkodik, amit jól jellemez, hogy több cég azt jelezte, hogy nem engedik felszállni a gépeiket Budapestről, "mivel nem személyszállító gépekről van szó", míg más társaságok szerint ugyan egy nappal a személyszállítókra vonatkozó tilalom feloldása után, de most már erre is van lehetőség.
Mégsincs sorrend?
A válaszok közötti eltérés különösen annak fényében meglepő, hogy Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója az [origo]-nak azt mondta: a csomagküldő cégek gépei ugyanolyan elbírálás alá esnek, mint a személyszállítók, azaz Ferihegyről elrepülhetnek - az azonban valóban kérdés, hogy a fogadó repterek, illetve az érintott országok légtere is nyitottak-e már. A ferihegyi repteret már hétfőn megnyitották, de járatkimaradások még a személyszállításban is előfordulnak.
A környező államok légtere azért fontos, mert a csomagküldő cégek jellemzően úgy működnek, hogy van egy európai bázisrepterük, és onnan szolgálják ki a különböző desztinációkat - a FedEx esetében például gondot okozhat, hogy a párizsi reptereket még nem nyitották meg teljesen, a cégnek pedig a francia fővárosban van az európai bázisa.
Nem Budapesten csúszik
A futár.hu szerda délelőtti tájékoztatása szerint csúszás csak a feltorlódott csomagmennyiség miatt fordulhat elő. "Egy csomag budapesti feladása esetén, ha délután 5 óráig a telephelyre ér a küldemény, akkor 6-ig a reptérre is kiszállítják, innen viszont nehéz kiszámítani a csúszásokat" - tudtuk meg az ügyfélszolgálaton.
Nincs torlódás az utakon
Az Útinform tájékoztatása szerint nem nőtt jelentősen a közúti forgalom amiatt, hogy a légi szállítmányozók részben a földön próbálják megoldani a csomagok kézbesítését. Nagyobb torlódások csak az M0-s körgyűrűn voltak, de ez nem számít ritkaságnak.A UPS ügyfélszolgálatán arról tájékoztattak, hogy vannak fennakadások, amelyek akár több napos csúszást is eredményezhetnek, a cégnél reménykednek, hogy 3-4 nap alatt megoldódik a probléma, addig más úton próbálják megoldani a csomagszállítást. A DHL-nél is ezt a megoldást választják: közúton szállítják a csomagokat egy olyan repülőtérig, ahol már nincs korlátozás, és onnan hagyományos módon megy tovább a csomag.
A Magyar Posta Logisztika (MPL) is használ alternatív szállítási útvonalakat, amely alatt elsősorban ez a társaság is közúti szállítást ért. Az ügyfélszolgálatnál úgy tájékoztattak, hogy egy hétnél több csúszás nem valószínű, de ez persze függ a vulkán aktivitásától és a légiközlekedés szabályozásától is.
A Fedexnél a franciaországi elosztó központból hoznak minden csomagot, de csak közúton, ezért nagy a feltorlódás. Az ügyfélszolgálatuk szerint egy múlt héten Nyugat-Európában feladott csomag holnap-holnapután érkezhet meg Magyarországra.
A buszforgalom megugrott
Az Európai Unió külső határszakaszain az előző napokhoz viszonyítva megnőtt a forgalom - tájékoztatta az [origo]-t a Vám és Pénzügyőrség. A röszkei buszforgalomban közel 10 százalékos növekedést tapasztaltak a hétvégén, amely mögött jellemzően a légitársaságok által indított buszok állnak, de az egyedi járatok száma is megnövekedett.
A Vám és Pénzügyőrség szerint nem okozott gondot a forgalomnövekedés, a várakozási idő nem változott az átkelőn, mivel a buszok nem egyszerre, hanem folyamatosan érkeztek. A továbbiakban esetleg felmerülő forgalomnövekedésre a rendészet felkészült.
A légiközlekedés leállását a vulkáni hamu okozta. Ennek következtében a személy- és teherszállító cégek forgalma megnövekedett. A csomagküldési rendszer bonyodalmairól itt olvashat.