Nem nyilatkozott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által előírt kedd délelőtti határidő lejártáig a Tisza M-43 konzorcium az alvállalkozói követelések kiegyenlítéséről - tudta meg az [origo] Temesvári Zoltántól, az M43-as autópálya építése során ki nem fizetett alvállalkozókat képviselő ügyvédtől.
A NIF arra szólította fel a konzorciumot, nyilatkozzon, mikor és hogyan vásárolja meg az egyik konzorciumi tag, a csődvédelem alatt álló Szeviép Zrt. alvállalkozóival szemben fennálló tartozását. Az útszakaszt a múlt héten megbontó alvállalkozók keddig adtak haladékot a konzorciumnak és a beruházó NIF-nek az ügy rendezésére. Akkor vállalták, hogy keddig nem bontják tovább a sztrádát, és nem is nyilatkoznak a sajtónak.
Elfogadhatatlan tervezet
A konzorciumvezető Sedesa S. A. hétfő este még eljuttatott egy nyilatkozattervezetet az alvállalkozók képviselőjéhez, de az elfogadhatatlan volt - mondta Temesvári Zoltán. Ezután kedd délelőtt a Sedesa annyit közölt csupán a NIF-fel, hogy eddig is teljesítette a kötelezettségeit, és a későbbiekben is így fog tenni.
Temesvári szerint mostantól a NIF-nek két lehetősége van: vagy azonnal szerződést bont, vagy még egyszer fölhívja a konzorciumi tagokat, nyilatkozzanak, hogy hajlandók-e folytatni a projektet a NIF által előírt feltételekkel. A Sedesa lépése után ez praktikusan a harmadik konzorciumi tagnak, a Hídépítő Zrt.-nek szólhatna - tette hozzá.
Az ügyvéd kérdésünkre azt mondta, az eddigi megépített autópálya múlt hét csütörtökön elkezdett bontását addig nem kezdik újra a pénzükre váró alvállalkozók, amíg a NIF nem dönt a továbbiakról. "Bízunk a tartozások megvásárlásában, igyekszünk kihasználni a tárgyalásos lehetőségeket" - jelentette ki.
Hárommilliárdos tartozás
A pénzüket követelő alvállalkozók múlt csütörtökön egy exkavátorral bontani kezdték az épülő út töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában. Temesvári Zoltán szerint az április végén fizetésképtelenné vált Szeviép összesen 3 milliárd forintot nem fizetett ki.
Az a probléma, hogy a konzorcium a Szeviépet alvállalkozóként foglalkoztatta, így a munkákért járó pénzt a Hídépítő és a Sedesa saját konzorciumi tagtársának fizette ki. Ez a megoldás Temesvári Zoltán szerint a szerződés szellemével mindenképp ellentétes, valószínűleg szabálytalan is.
Kettős szorításban a NIF
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerda reggelre ismételten bekérette az M43-as sztráda inkriminált részét építő konzorcium tagjait - tájékoztatta az [origo] - t Fazakas Orsolya. A NIF kommunikációs vezetője megismételte, hogy mint beruházók a kezdetektől fogva moderátori szerepet töltenek be az alvállalkozók és a kivitelező konzorcium vitájában, hiszen kizárólag utóbbival állnak szerződéses kapcsolatban.
"A NIF-nek egyetlen egy megnyugatót eset van ebben a szituációban: ha az alvállalkozók, vagy a képviselőjük azt jelzi feléjük, hogy "rendben vannak", számukra kielégítő megoldás született. Egyelőre nem kaptak semmilyen visszajelzést az alvállalkozóktól." - közölte.
Amennyiben nem születik kielégítő megoldás, természetesen egyéb lépésekben is gondolkodik a NIF, ami a szerződés felbontása is lehet. Ennek következményeit már vizsgálják - írta Fazakas Orsolya.
A kommunikációs vezető ugyanakkor a NIF sajátságos helyzetére hívta fel a figyelmet, amennyiben a beruházó elsődleges feladata az autópálya megépítése, melyet a magyar lakosság vár el tőlük a megfelelő minőségben és határidőre - hangsúlyozta a kommunikációs vezető.