Kilencszáz millió eurós (252 milliárd forint) beruházással bővíti ki győri gyárát az Audi 2013-ig - jelentette be csütörtökön a Parlamentben Orbán Viktor miniszterelnök és Rupert Stadler, az autógyártó igazgatótanácsának elnöke. Az egy nappal korábbi sajtóértesülések még kereken egymilliárd euróról szóltak.
A bővítéssel közvetlenül 1800 új munkahely létesül - jelentette ki a kormányfő. Orbán "nemzetgazdasági jelentőségűnek" nevezte a beruházást, mondván, az kibővített üzem csúcskapacitáson plusz 2 százalékpontos növekedési potenciált jelent majd a magyar gazdaságnak.
Három év múlva az Audi a régióban a vállalat törzsállományát, a beszállítókat és a szolgáltatókat is beleértve több mint 15 ezer embernek biztosít majd megélhetést. Évente 125 ezer autó gördül majd le a gyártósorról, köztük az Audi TT Coupé és Roadster, az A3 Cabriolet valamint az A3 egy további változata.
A teljes gyártási folyamat itt fog zajlani
Míg a jelenleg Győrben összeszerelt modellek karosszériája Ingolstadtban készül, és vasúton érkezik Magyarországra, a jövőben a teljes gyártási folyamat a megyeszékhelyen fog zajlani, a karosszéraigyártástól a fényezésen át egészen az összeszerelésig. "A teljes spektrumú autógyárat célzó bővítés a győri gyár egyértelmű elismerése" - jelentette ki Frank Dreves, az Audi AG termelésért felelős igazgatótanácsi tagja, az Audi Hungária Motor Kft. felügyelőbizottságának elnöke.
Az Audi AG felügyelőbizottsága mindössze pár órával a bejelentés előtt adott zöld utat a projektnek. "A bővítéssel nemzetközi versenyképességünket erősítjük, és a legjobb feltételeket teremtjük meg további nagyratörő növekedési céljaink eléréséhez" - mondta Rupert Stadler. 2015-ig az Audi 1,5 millió éves értékesítési darabszámmal a legsikeresebb prémium járműgyártóvá szeretne válni - áll a vállalat közleményében.
A miniszterelnök a sajtótájékoztatón felidézte, hogy az Audi még az első Orbán-kormánnyal kötött hosszú távú megállapodást a magyarországi befektetéseiről. Hozzátette, az új beruházás állami támogatásának minden részletét nyilvánosságra hozzák majd. Arról, hogy az Audi által a jelenlegi gyárterület mellett megvásárolt telek természetvédelmi terület, és ez esetleg problémát jelenthet, Orbán kijelentette: a kormány döntése nyomán semmilyen kétely nem vetődhet föl, B tervre sincs szükség.
Jelentős magyar hozzáadott érték
Becsey Zsolt külgazdasági államtitkár a tájékoztató után azt mondta az [origo]-nak, hogy a beruházásnak kimondottan magas lesz a magyar hozzáadott értéke, de még hátra vannak a pontos a háttérszámítások arról, hogy mekkora lesz a beszállítók importhányada. A befektetési és kereskedelemifejlesztési ügynökség (ITDH) jelenleg is tárgyal az Audival a magyar beszállítók kilétéről.
A szakképzett munkaerő esetleges hiányát firtató kérdésünkre az államtitkár azt mondta, az Audi hamarosan elindít egy 150 fős szakképzési programot, a győri önkormányzattal együttműködve, hogy 2013-ra meglegyen a szükséges létszámú munkaerő. Becsey az állami támogatásról csak annyit árult el, hogy november első hetében lesz róla kormánydöntés.
Kedden jelentette be az Opel autógyártó, hogy 500 millió eurós beruházással 2015-re megduplázza szentgotthárdi üzemének termelését, a vállalat európai motorgyártó központját hozva ezzel létre.